به چه شهرهایی باید سفر کرد ؟

  • ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
  • 498 بازدید

جزیره کیش

جزیره کیش یک خشکی کوچک چون کشتی نشسته در آب های گرم و کم عمق خلیج فارس است، خرده اقلیم ها (میکرو کلیمای) کیش به شدت در سلطه پدیده های ناشی از بستر بزرگ آبی است که دامنه ی نوسان تغییرات دمای شبانه روزی آن در ایام سال بسیارکم است. فشار بخار آب جزیره در بیشتر ایام سال غالباً در حدی بسیار بالا اسـت(رطوبت نسبی 50 – 60 درصد). اختلاف دمای متوسط روزانه جزیره در طول سال کم تر از 9 – 10 درجه است و سقوط دما هیچ گاه در حد یخبندان یا صفر نیست. براساس داده های هواشناسی مقدار متوسط رطوبت در هر کیلوگرم هوای گرم و خشک جزیره در دی ماه 15 گرم و تیرماه حدود 25 گرم است. هوای کیش در ماه های مهر تا فروردین، دارای گرمای ملایم ومطبوع است ودر این فاصله ی زمانی جزیره در شرایط زیست محیطی مطلوب قراردارد. از اردیبهشت تا مهر هوای کیش گرم و شرجی و میانگین دمای روزانه جزیره در این ماه ها تقریباً نزدیک به هم است. در اردیبهشت چون آب دریا هنوز سرد و رطوبت نسبی پائین است هوای کیش تقریباً خشک و باد آن ملایم، خنک و نسیم وار بوده و در مجموع هوای آن بهاری و لطیف و شرایط زیست محیطی آن بسیار مطلوب است و بهترین زمان برای خرید تور کیش . تفاوت دما بین گرم ترین و سردترین ماه کیش حدود 16 درجه است. یعنی دی ماه دارای کم ترین تبخیر با نوسان 12 درصد و خنک ترین و خشک ترین ماه جزیره و مرداد ماه با بیش ترین میزان تبخیر و با تغییر و نوسان حدود 28 درصد دارای بیشترین تبخیر و گرم ترین ماه جزیره است. تبخیر زیاد ایام مرداد ماه در وقوع بارش های اتفاقی هر از چندگاه جزیره به صورت رگبارهای موسمی که متأثر از جریان هوای مرطوب اقیانوس هند در این منطقه است بی تأثیر نیست. باران های اتفاقی مردادماه که عمدتاً سیل آسا است و در مدتی کوتاه فرو می ریزند، غالباً خاک را شسته و به علت گرمای بالای سطح زمین نم آن ها به سرعت از خاک محو می گردد، و در عین حال باران های این ایام خود نعمت و رحمت آسمانی است که باید از آن بهره ی کافی گرفت و با ایجاد آب بندها و سدهای بزرگ و کوچک متعدد آب آن را مهار کرد. با آن که کیش روی گنبد نمکی قرار دارد، ولی برخلاف جزایر دیگر (مانند قشم)، هنوز رأس گنبدهای نمکی زیرین آن زیاد بالا نیامده است و بنابراین خوشبختانه وضع زمین شناختی جزیره به نحوی است که نفوذ آن ها به زیرزمین باعث بالا آمدن شوری نمی شود و با تمهیداتی میتوان نزولات آسمانی را مدتها پس از هر بارندگی در آب بندها نگهداری کرد و حداکثر استفاده از آنها را نمود (زمینهای شور جزیره نسبت به کل مساحت آن بسیار کم است).

شهر مقدس مشهد

شهر مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی و مرکز استان خراسان رضوی می‌باشد. شهر مشهد به علت وجود بارگاه امام هشتم شیعیان (علی بن موسی الرضا)بعنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شده است.در رتبه بندی شهرها در کشورمان، شهر مشهد بعد از تهران به علت موقعیت مذهبی، صنعتی، اقتصادی و جمعیتی در مکان دوم قرار گرفته است و حتی می‌توان شهر مشهد را پایتخت اقتصادی و مرکز مبادلات میان قاره‌ای آسیای میانه نامید که دلیل آن نیز اعتبار فرا منطقه‌ای و عوامل مختلفی چون مسیر راه‌های تجاری و ارتباطی کشورهای آسیای میانه و افغانستان می‌باشد.مشهد زیارتگاه امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است و سالانه خیل عظیمی از مسافران تور مشهد به این شهر سفر می کنند.این شهر زیارتی در کنار حرم امام رضا دیدنی های بسیاری از جمله پارک های متنوع موضوعی و مراکز خرید گوناگونی را در خود جای داده است. مشهد به صنایع دستی و سوغاتی های بی نظیری مانند زیورآلاتی با سنگ عقیق و فیروزه، چرم های خوش دوخت و زعفران خوش طعم و عطر اصیل معروف است.

جزیره قشم

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس در تنگه هرمز قرار دارد و از دیرباز به ایران تعلق داشته است. جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان (Abarkāvān) خوانده می شده است. در واقع واژه ی «کاوان»، که در زبان پارسی میانه به معنای «از تبار کاوه» است، به صورت یک اسم شخص در منابع یافته می شود. ممکن است که این نام به شکل درگاهان / درگوان، که به روستایی در کرانه ی شمالی جزیره ی قشم، سیزده مایلی غرب شهر قشم اطلاق شده است، برجای مانده باشد. به نوشته ی اصطخری و ابن حوقل، ابرکاوان جزیی از کوره ی اردشیر خره ی استان فارس بود.قشم در گروه سرزمین های گرم و مرطوب قرار می گیرد و این در حالی است که رطوبت نسبی هوا در قشم بالاست. فشار هوا در قشم بین 1015 تا 1018 میلی بار جیوه است که در تابستان به دلیل گرمای زیاد، فشار هوا به کمتر از 1000 میلی بار می رسد. دمای متوسط سالیانه جزیره قشم حدود 26 درجه سانتی گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه به ترتیب 33 و 18 درجه سانتی گراد است. اختلاف درجه حرارت فصلی این جزیره بسیار زیاد است. گرم ترین زمان ها 10 تیر تا 10 شهریور و سردترین ماه ها دی و بهمن است و بهترین زمان برای سفر مسافران تور قشم اواسط پاییز می باشد .در جزیره قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق 46 و 16 درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.

شهر توریستی اصفهان

شهر اصفهان در دامنه شرقی کوه های زاگرس از جمله شهرهایی است که شاید تاریخ و سابقه آن به قدمت خود کشوربرمی گردد. این شهربر روی آبرفت زاینده رود بنا شده و طول و عرض جغرافیایی آن به ترتیب 4/51و 32/38 و ارتفاع آن از سطح دریا 1575 متر است. شهر اصفهان از تهران 414 کیلومتر تا شیراز 481 و تا یزد 316 کیلومتر فاصله دارد. آب وهوای شهر اصفهان نیمه خشک معتدل است، به طوری که متوسط درجه حرارت سالانه این شهر 16 درجه سانتیگراد می باشد. در حالی که حداکثر مطلق درجه حرارت تا 41 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق منهای 16 درجه سانتیگراد گزارش شده است. متوسط بارندگی سالانه شهر اصفهان در حدود 13 میلیمتر و معدل تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود 68 است. فرودگاه بین المللی اصفهان در شمال شرقی شهر در فاصله 35 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. از این فرودگاه روزانه و هفتگی پروازهایی به شهرهای مختلف ایران و جهان صورت می گیرد.این شهر برای مهمانان تور اصفهان دارای صنایع دستی چون سیم کشی، زر کشی، زربافی، گلابتون دوزی، پولک دوزی، سکمه دوزی و زنجیر بافیمی باشد. در حال حاضر زربافی و سکمه دوزی همچنان رواج دارد. همچنین  اصفهان در صنایع خاتم کاری، کاشی کاری، قلم زنی، مینیاتور، مینا کاری، زرگری نقره و طلا در دنیا شهرت دارد.محصولات کشاورزی و میوه های منحصر به فردی مانند سیب ، گلابی ، سیب گلاب ، پیاز کوهی و کرفس اصفهان مشهور هستند.

شهر تاریخی شیراز

شیراز یکی از پرطرفدارترین و بزرگ ترین شهرهای ایران و مرکز استان فارس می باشد که سالانه هزاران مسافران تور شیراز از نقاط مختلف به این شهر زیبا و دیدنی سفر می کنند. جمعیت شهر شیراز در سال 95 بالغ بر 1/712/745 نفر بوده است و به علت هجرت گردشگران از نقاط مختلف به این شهر تعداد جمعیت رو به افزایش می باشد. لازم است بدانید از شهر زیبای شیراز در کتاب های مختلفی به نام های دیگری نظیر ((تیرازیس)) یا ((شیرازیس)) یاد شده است. این شهر زیبا در بخش مرکزی استان فارس در ارتفاع 1486 متری سطح دریا در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است. این شهر زیبا آب و هوای معتدلی دارد که بسیار دلچسب و دوست داشتنی می باشد و هر ساله گردشگران بیشماری را به سوی خود می کشاند. شهر زیبای شیراز از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوههای بمو، سبز پوشان، چهل مقام و بابا کوهی محدود شده است. این شهر در زمره یکی از مهم ترین شهرهای ایران شناخته شده است و توانسته است رتبه ی برتری را از لحاظ جاذبه های گردشگری و تفریحی ازآن خود کند.

شهر زیبای استانبول

استانبول شهر مساجد عثمانی و بازمانده‌ باشکوه قسطنطنیه، از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند و از همین روی، استانبول را پلی میان دو قاره می‌نامند. شهر استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است و به سبب جاذبه های تاریخی و مدرن بسیارش، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه نیز محسوب می‌شود. دین اغلب مردم ترکیه و استانبول اسلام است و در نتیجه این موارد در کنار هم، استانبول را به مقصد دلپذیری برای مسافران تور استانبول بدل می کند. شهری با تلفیقی از المان‌های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شکیل…

شهر مدیترانه ایی آنتالیا

آنتالیا مرکز استان هم نام خود یعنی آنتالیاست و هشتمین شهر محبوب ترکیه می باشد. این شهر در شمال خلیج آنتالیا و در جنوب غربی ترکیه واقع شده و بزرگترین شهر این کشور در ساحل مدیترانه به حساب می آید. آنتالیا در دره ای ساحلی قرار گرفته که با رشته کوه های تاروس محاصره شده است. مساحت این شهر 1417 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسطش از سطح دریا 35 متر می باشد. آنتالیا از قسمت شمالی خود با بوردور، از قسمت شرقی با شهر سریک، از قسمت غربی با شهر کورکوتلی و از قسمت جنوب غربی خود با شهر کمر هم مرز است و دریای مدیترانه در جنوب آن قرار دارد. آنتالیا بزرگترین تفرحیگاه ساحلی بین المللی ترکیه در ترکیش ریوراست که به طور متوسط سالانه پذیرای 12.5 میلیون مسافر تور آنتالیا می باشد. در آنتالیا تعدادی مسجد، کلیسا، حوزه علمیه، کاروانسرا و حمام ترکی وجود دارد. کالیچی که در نزدیکی دیوارهای شهر قرار دارد قدیمی ترین بخش آنتالیاست و با کوچه های باریکش متشکل از خانه های تاریخی با حمام های ترکی سنتی و معماری یونان باستان می باشد. سواحل کونیالتی و لارا از معروف و محبوبترین سواحل آنتالیا هستند و از مناطق بی داگلِری و ساکلیکنت برای ورزش های زمستانی استفاده می شود.

گرجستان

گرجستان (گرجی: საქართველო، تلفظ: ساکارتْوِلو) ایالتی  در ناحیه قفقاز اوراسیا می باشد که پایتخت آن شهر تفلیس است. این کشور، واقع در خط اتصال اروپای شرقی و آسیای غربی، از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم با دریای سیاه هم مرز است. گرجستان ، قلمرویی به اندازه 69700 کیلومتر مربع را پوشش می دهد و جمعیت آن حدود 4980 میلیون نفر است. تاریخچه گرجستان را می توان به قلمروهای کهن کولچیس و ایبری ارتباط داد و این کشور از اولین کشورهایی بود که در قرن چهارم به مسیحیت روی آورد. گرجستان در دوره سلطنت پادشاه دیوید و ملکه تامار در قرون 11 و 12 به اوج قدرت سیاسی و اقتصادی خود دست یافت. در آغاز قرن نوزدهم، گرجستان به امپراطوری روسیه پیوست. پس از دوره کوتاهی از استقلال، همراه با انقلاب روسیه در سال 1917، گرجستان در سال 1921 تحت هجوم ارتش بولشویک قرار گرفت و در سال 1922 به اتحاد جماهیر شوروی ملحق شد .پایتخت این کشور شهر تفلیس می باشد. نام شهر تفلیس درواقع یک کلمه قفقازی به معنی گرم است كه به علت وجود چشمه های فراوان آب گرم اين منطقه به اين نام ناميده شده، اگر چه شهر تفلیس حدود 29بار ویران و مجدد بازسازی شده، اما ترکیب قدیمی شهر با خیابانهای سنگفرش باریک و مارپیچ، بالکونهای با سبک قدیمی و کلیساهای باستانی تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده. در بخش هایی از شهر که به تفلیس قدیم معروف است، آثاری از معماری اسلامی و خاورمیانه ای را می توان مشاهده کرد. که همین امر موجب محبوبیت این کشور از سوی مسافران تور گرجستان گشته است.