شهر کاشان که در سراسر دنیا با نماد فرش دستبافت و فرش ماشینی شناخته میشود ، در اواخر سال 621 هجری قمری در حمله مغول به دست چنگیز ویران شد و ازبین رفت اما به مرور زمان در سال های بعد بخاطر معماران و هنرمندانی که در آن شهر رشد یافته بودند در صنعت معماری مطرح شد و توانست توجه پادشاهان را به خود جلب کند ، از همین رو پس از دوره کوتاهی بازسازی و فعالیت خود را از سر گرفت . در آن دوران صنعتگران به شهر راه یافته و توانستند هنر فرش بافی را با صنعت تلفیق نمایند و موجب تحول در قالی بافی از روش های سنتی به روش های صنعتی باشند . شاه طهماسب از پادشاهان نامی قرن 10هجری قمری شهر کاشان را به عنوان مهمترین مركز قالیبافی معرفی کرد و توانست هنر هنرمندان خلاق و خوش ذوق شهر را در این زمینه بیش از پیش شکوفا کند .

قدمت تاریخی فرش بافی در کاشان و تعدد کارخانه ها موجب بالا رفتن کیفیت و برتری قالی کاشان نسبت به تولید کنندگان سایر شهرها در ایران و حتی جهان شده است . ویژگی هایی که در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت . کاشان که همواره برترین تکنولوژی تولید فرش ماشینی را به تولیدات خود اختصاص داده فرش هایی را روانه بازار می کند که بصورت دو پوده و با گره سنتی بافته می شوند . تهاجم اقوام مختلف ، جنگ ها و دعواهای سیاسی در طول تاریخ نتوانسته انحصار بهترین تولید فرش را از دست بافندگان کاشانی خارج نماید بلکه این شهر با داشتن هنر فاخر بافندگی در طول تاریخ سهم بسزایی در تجدید و تجلی حیات هنری ایران بر عهده داشته است .  در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا بیشتر مردم فرش کاشان را انتخاب می کنند و ویژگی های بارز صنعت نساجی کاشان چیست

ساختار فرش کاشان

استفاده از الیاف با کیفیت ، اولین برتری کارخانجات فرش کاشان است . رقابت بالایی که در شهرک های صنعتی و بین تولیدکنندگان وجود دارد بی شک مهمترین عامل در ارتقا کیفیت محسوب میشود . پشم های بکار رفته در نخ خاب ، از تولیدات گله داران شهرهای خراسان ، آذربایجان و … است . بهره گیری از نخ پینه به عنوان تار و پود موجب ظرافت و استحکام بافت شده و در کنار پشم ترکیب مناسبی ایجاد خواهد کرد . شانه و تراکم بالایی بکار رفته ظرافت و لطافت را بالا می برد به گونه ای که در حال حاضر فرش ماشینی 1500 شانه ، در کارخانجات کاشان قابلیت تولید دارد ، فرشی به غایت ظریف و کاملا شبیه به نوع دستبافت گونه . شانه و تراکم بالا امکان بافت نقشه های شلوغ با نگاره های پیچیده را فراهم می کند ، همین علت موجب شده تا طرح فرش های کاشان با اختلاف زیادی از نظر زیبایی و جذابیت در بالای جدول نسبت به سایرین قرار بگیرد .

طرح های فرش کاشان

همانطور که گفته شد به علت شانه و تراکم بالا ، تولیدات کاشانی می توانند انواع نگاره ها و طرح ها را در ظریف ترین حالت ممکن و با تمام جزییات روی فرش نشان دهند . اصولا طرح های سنتی دارای ترنج و محراب و حاشیه که با گذشت ده ها سال همچنان اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده اند . شباهت بافته های کاشان که بیشتر مردم آن را انتخاب می کنند با اصفهان از نظر طرح و نقشه بسیار زیاد است چراکه طراحان اصفهانی هم علاقه مند به طرح های گردان و لچک و ترنج اصفهان می باشند و شهر اصفهان نیز از اصالت و قدمت بالایی برخوردار است اما در ظرافت ، دقت و رنگ بندی تفاوت هایی در آن ها دیده می شود . بد نیست بدانیم طرح و نگاره فرش ریشه در اعتقادات فرهنگی و مذهبی ، آیین و سنت ها ، آب و هوا و اقلیم محل زندگی و … بستگی دارد کاشان هم از این قاعده مستثنی نیست بیشتر مردم فرش کاشان را انتخاب می کنند ؛ زیرا توانسته با ارائه طرح ها و رنگ های مختلف سلیقه تمام مشتریان را رفع و فرش هایی با بهترین طرح و رنگ به بازار فروش عرضه نماید .

از معروفترین نقشه های فرش پر فروش کاشان میتوان به مواردزیر اشاره کرد :

ترنج ، محراب ، محتشم کاشان ، گلدانی و درختی کاشان، شکارگاه ، حیوانی ، بته‌جقه‌ای کاشان ، جاده‌ای کاشان ، فرش پنج رنگ کاشان .

در گذشته رنگ های بکار رفته شادتر ، جذاب تر و روشن تر بوده اند اما امروز با تغییر سلیقه مردم رنگ بندی ها هم ملایم تر و خنثی تر شده است .

ویژگیهای فرش کاشان  که موجب میشود بیشتر مردم آن را انتخاب کنند

همانطور که قبلا اشاره شد ، شانه و تراکم بالا در کنار الیاف با کیفیت و نازک موجب شده تا ریز بافی و ظرافت به یکی از مشخصه های فرش کاشان تبدیل شود و همین امر موجب بافت نقشه های شلوغ و دارای نگارههای ریز و درشت در این فرش ها شده است . طرح و نقشه زیبا باعث شده تا فرش ماشینی کاشان نسبت به سایرین برجسته تر باشد و نمود ظاهری بیشتری به خود بگیرد . اصالت طرح را فقط می توان از بافته های کاشان انتظار داشت .

با وجود اینکه زمینه لاکی با حاشیه  ای سرمه ای سال ها قبل تولید شده است اما هنوز هم از پرفروش ترین ها محسوب شده و این امر از ویژگیهای عمومی فرش کاشان محسوب میشود.

رجشمار پایین که به ظرافت کمک میکند در فرش کاشان بین ۳۰ تا ۴۵ رج برآورد شده است .

دیگر ویژگی مهم که که موجب شده بیشتر مردم فرش کاشان را انتخاب کنند ، اندازه و ابعاد آنها بوده است ، سایزهای مختلف از ابعاد 24 متر گرفته تا ابعاد روپشتی و پادری موجب آن شده است که بتوانیم هر مکانی از خانه با هر بعدی را با فرش پوشانده و حتی به عنوان سجاده ، تابلو ، رومیزی و … مورد استفاده قرار دهیم .

به عنوان آخرین ویژگی میتوان به اسلیمی های سفید رنگی که در دور لچک و ترنج و حاشیه ها نقش بسته اند اشاره کرد ، اسلیمی از نمادهای کهنی است که در زمان کنونی توانسته با طرح های مدرن ترکیب و در غالب مدرنیته ظاهر شود .

مشخص شد که مردم به علت ویژگی های بارز فرش کاشان که در ظاهر و باطن بافت تجلی مینماید ، آن را به بافته های شهرهای دیگر ترجیح داده و بیشتر مردم فرش کاشان را انتخاب میکنند . سرای فرش ایران نیز از جمله تولیدکنندگان فرش کاشان است . سرای فرش ایران از معتبرترین مراکز فروش فرش ماشینی است که تولیدات خود را به فروش میرساند و در حال حاضر با راه اندازی سایت اینترنتی ،  اقدام به فروش مستقیم فرش از کارخانه کرده است که می توانید با قیمت درب کارخانه خرید فرش خود را قطعی کنید.

هموطنانی که قادر به خرید حضوری نیستند می توانند تمام تولیدات را در وب سایت رسمی شرکت تولیدی سرای فرش ایران مشاهده نمایند و پس از انتخاب کالای مورد پسند با پرداخت بیعانه فرش را در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل تحویل گرفته و هزینه فرش را پرداخت کنند . ظرافت و زیبایی محصولات شرکت سرای فرش ایران ، نشان از هویت اصیل کاشان می باشد .

شرکت سرای فرش ایران همواره سعی در آن دارد که با ارائه بهترین خدمات و بهترین کیفیت نام فرش کاشان را پر آورازه نگه دارد .