این روزها شاهد رقابت بسیار زیادی در بین کسب و کارها و برند های مختلف هستیم. در هر صنفی که باشید و به هر کاری که مشغول باشید، مسلماً تعداد بسیار زیادی رقیب دارید و رقابت یک چیز جدا نشدنی از بازار مشاغل است.

اما یکی از مواردی که می تواند یک برند و یا یک کسب و کار را از تمامی رقبایش جدا کند مسئله تبلیغ است. تبلیغات جایگاه بسیار ویژه ای در دنیای امروز دارد. به گونه ای که اکثر برند ها، بخشی از درآمد خود را به تبلیغ اختصاص می دهند. البته ناگفته نماند که این هزینه ی تبلیغ یک سرمایه گزاری برای آینده است و تبلیغات درست، حتماً نتیجه بخش و پربازده خواهد بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا سه تبلیغ ویدئویی خلاقانه و پربازدید را برای شما بررسی کنیم تا شما هم بتوانید از آنها ایده بگیرید و در کسب و کار خود پیاده سازی نمایید. با ما همراه باشید.

تبلیغ امرسان با حضور لیلا حاتمی

تبلیغ جدید امرسال در صفحه های اجتماعی به تازگی وایرال شده است. در این تبلیغ لیلا حاتمی یک یخچال امرسان خریداری کرده است و این یخچال را به سالن پذیرایی خانه خود اورده و در کنار آن قرار می دهد.

لیلا حاتمی در این تیزر حضور دارد. تنها نکته مثبت این تیزر تبلیغاتی حضور لیلا حاتمی کیاست. اما همانطور که از عنوان مشخص است به طنز اسم ایرج ملکی اورده شده است. این عنوان از یک توییت برداشته شده است و الحق توییت زیبایی است.

هدف از این تبلیغ چه بوده است؟

سوال اینجاست که هدف از این تبلیغ امرسان چه بوده است. در بررسی ابتدایی می توان متوجه شد که هدف اصلی وایرال شدن در شبکه های اجتماعی بوده است اما نکته مهم این است که این وایرال شدن چه سودی برای امرسال خواهد داشت. ایا تبلیغ پیامی دارد که این وایرال شدن به ان کمک کند و باعث افزایش فروش امرسان شود؟!

پیام تیزر تبلیغاتی امرسان چیست؟

شعار تبلیغاتی یکی از بخش های مهم تبلیغات است. اینجاست که ما به این موضوع می رسیم که پیام این تیزر “هیچی” است. یا حتی بدتر به جای پیام مثبت پیام منفی دارد یعنی یخچال باعث گرم شدن خانه شده است. این حس باعث تایید بر بی کیفیت بودن یخچال امرسال در ذهن مخاطب است. شاید دلیل اصلی توییتی که در مورد کارگردانی این تیزر گفته شده است، همین پیام این تیزر باشد.

تبلیغ آلیس در رستوران “لیمو شوو بدم، هلو شوو بدم”

برند عالیس از برندهای نام آشنایی است که اخیرا با تبلیغات متنوع در تلویزیون به معرفی بیشتر خود در میان مصرف‌کنندگان پرداخته است. اما باید دید بازخورد مردم نسبت به این برند، تبلیغات و محصولاتش چگونه است و تا چه اندازه توانسته در میان مشتریان خود محبوب شود؟ در مقاله پیش رو دیتای مربوط به برند و محصولات عالیس (نیمه اول سال ۹۹) در بستر توییتر و تلگرام تحلیل و نتایجی از بازخوردها و احساسات کاربران نسبت به این برند ارائه شده است.

پاسخ عجیب عضو شورای نظارت برای پیگیری آنچه بین عالیس و تلویزیون می‌گذرد، با غلامرضا کاتب، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت‌وگو کردیم. وی با بیان اینکه مشکلی در پخش تبلیغات شرکت عالیس نمی‌بینم، ادامه داد: «پولش را می‌دهند و مشکل قانونی در مسیر این تبلیغات نمی‌بینیم. روزنامه شما هم می‌تواند پول بدهد و تبلیغاتش از تلویزیون به همین اندازه پخش شود.» او در پاسخ به شایعاتی نظیر اینکه بخشی از سهام شرکت عالیس توسط صداوسیما خریداری شده یا صداوسیما از فروش محصولات عالیس سود می‌برد، گفت: «من از این اتفاق خبری ندارم و آن را تکذیب می‌کنم. بر فرض هم که صداوسیما 10درصد سهام داشته باشد، باید مابقی هزینه‌ها را شرکت عالیس پرداخت کند.» کاتب با بیان اینکه براساس گزارش‌هایی که می‌رسد، بر تبلیغات تلویزیونی نظارت می‌کنند، افزود: «ما که نمی‌توانیم از صبح تا شب پای تلویزیون بنشینیم. اگر سازمان یا وزارتخانه‌ای تبلیغی را ممنوع کند، ما پیگیری می‌کنیم تا تخلفی صورت نگیرد و تاکنون خبری مبنی‌بر تخلف عالیس یا صداوسیما به دست‌مان نرسیده است.»

تبلیغ بیمه بازار با حضور بتمن و فلش و آهنگ جون دل

در دنیای پر رقابت امروزی برای داشتن یک موقعیت مسلط در بازار، تبلیغات امر مهمی است. این موضوع به ویژه در مورد شرکت های خدماتی، از جمله صنعت بیمه حائز اهمیت است. از حضور شرکت های بیمه خصوصی در بازار (که در اوایل دهه هشتاد و براساس تفسیر اصل 44 قانون اساسی جنبه عینی به خود گرفت) چند سال گذشته است و طی این مدت تعداد شرکت های بیمة خصوصی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به این نکته که هدف از ورود شرکت های بیمة خصوصی به بازار بیمه کشور، ایجاد بازار رقابتی و بهبود خدمات است و همچنین باتوجه به عدم گسترش فرهنگ بیمه در کشور، لذا مقایسه تبلیغات ارائه شده این دو گروه به درک و شناخت بهتر اصول حرفه ای طراحی تبلیغات صنعت بیمه کمک می کند.

این پژوهش با هدف دستیابی به دو گونه شناخت کلی 1- بررسی آگهی های مطبوعاتی به لحاظ محتوایی 2- و بررسی ساختار آگهی ها، شناخت رفتار حرفه ای طراحان، ارتقاء دانش علمی در خصوص طراحی و مقایسه ساختار و محتوای آگهی های تبلیغاتی شرکتهای بیمه به نگارش در می آید تا به سوالات و پرسش هایی از این قبیل که تبلیغات بیمه های خصوصی و دولتی تا چه اندازه با علوم و فنون وابسته به تبلیغات هماهنگی دارند؟ به لحاظ شکل و ساختار چه تفاوت هایی با هم دارند؟ به لحاظ محتوا و موضوعی چه تفاوت هایی با هم دارند ؟ پاسخ دهد. برای پاسخ به سوالات این پژوهش، از شیوة تحلیل محتوا استفاده می کنیم. پس از تهیة دستورالعمل کدگذاری و ورود اطلاعات در نرم افزار spss و آزمون کای اسکوئر، نتایج مورد نظر را از آن استخراج کرده و به این نتیجه دست می یابیم که تبلیغات شرکت های بیمة دولتی (البرز و آسیا) با شرکت های بیمة خصوصی (پاسارگاد و معلم) به لحاظ عناصر طراحی آگهی، استفاده از مشخصات شرکت، استفاده از فنون تحریک مخاطب، استفاده از تصویر و بهره برداری از مناسبت های مذهبی هیچ تفاوت معنی داری ندارند و تقریباً یکسانی و شباهت آنها را نشان می دهد. اما از سویی در برخی متغیرها نظیر نوع رسانة چاپی، محل چاپ، استفاده از تیتر، متن، شعار تبلیغاتی، استفاده از لوگو، قطع آگهی، هدف تبلیغ، بهره برداری از مناسبت های ملی، نمادهای بصری، بار عاطفی واژگان، محتوای تبلیغ بیشترین تفاوت ها را با تبلیغات بیمه های خصوصی نشان می دهد.