وجود یک کودک در خانواده همیشه نگرانی هایی را برای والدین ایجاد می کند. یکی از این نگرانی ها ممکن است در رابطه با لوازم خانگی باشد. ماشین لباسشویی از جمله این لوازم است که وجود آن در هر خانه‌ای ضروری است. این وسیله در هنگام کار کردن می تواند کنجکاوی هر کودکی را برانگیخته کند. از این رو ممکن است کودک آن را با یک اسباب بازی اشتباه گرفته و با فشار دادن دکمه ها و به هم زدن تنظیمات، لباسشویی را خراب کند. قفل کودک قابلیتی است که در لباسشویی ها برای جلو گیری از این مسئله ایجاد شده است. با فعال کردن آن همه دکمه ها از کار می افتد و فقط دکمه پاور فعال خواهد بود. حتی بعد از اتمام فرآیند شستشو این قفل غیر فعال نمیشود و شما خودتان باید آن را غیرفعال کنید. در غیر این صورت درب ماشین باز نمیشود. در این مطلب روش فعال کردن و غیر فعال کردن چند مدل از لباسشویی های معروف را برای شما بیان می کنیم.

روش های باز کردن و قفل کردن درب ماشین لباسشویی

در ادامه به بررسی استفاده از قفل کودک لباسشویی در چند برند معروف خواهیم پرداخت.

ماشین لباسشویی سامسونگ

روش فعال و غیرفعال کردن قفل کودک در ماشین لباسشویی های سامسونگ به این صورت است:

۱_دکمه ها rinse/spin و temp را به طور همزمان و برای مدت ۳ ثانیه فشار دهید.

۲_ دکمه های – و + را به طور همزمان و برای ۳ ثانیه فشار دهید.

۳_ مجدّداً دکمه های temp و spin را برای مدت زمان ۳ ثانیه به طور همزمان فشار دهید.

با انجام این سه مرحله می توانید قفل کودک را فعال و غیرفعال کنید.

ماشین لباسشویی ال جی

نحوه فعال و غیرفعال کردن قفل کودک در ماشین لباسشویی های ال جی با توجه به مدل آن متفاوت است.

در ماشین لباسشویی مدل درب از جلو دکمه child lock وجود دارد که با فشار دادن آن برای ۳ تا ۵ ثانیه قفل کودک فعال یا غیر فعال میشود.

در ماشین لباسشویی های مدل جدید ال جی باید دکمه prewash / child loch  برای ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید قفل کودک فعال یا غیر فعال شود.

در مدل‌های قدیمی ماشین لباسشویی ال جی دکمه child lock وجود ندارد، و برای فعال و غیر فعال کردن قابلیت قفل کودک، باید دکمه های temp و option را برای مدت زمان ۳ تا ۵ ثانیه به طور همزمان نگه دارید.

ماشین لباسشویی زیمنس

با فشار دادن همزمان دکمه های – و + برای سه ثانیه قفل کودک در آن فعال یا غیر فعال می شود. همانطور که مشاهده می کنید فعال کردن این قابلیت در مدل زیمنس بسیار ساده است.

لباسشویی دوو

برای فعال یا غیرفعال کردن قفل کودک در ماشین لباسشویی دوو، هر کدام از دو دکمه زیر که وجود داشت برای مدت زمان ۳ تا ۵ ثانیه به طور همزمان فشار دهید.

دکمه temp و option

دکمه dry و delay timer

دکمه spin و drying

لباسشویی پاکشوما

برای فعال و غیرفعال کردن قفل کودک در این مدل باید دکمه های Rinse و PreWash را به طور همزمان و برای مدت زمان ۳ الی ۵ ثانیه فشار دهید معمولاً علامت cl برای نشان دادن قفل کودک ظاهر می شود.

لباسشویی امرسان

برای فعال و غیر فعال کردن قفل کودک در لباسشویی های امرسان شما میتوانید از طریق یکی از سه روش زیر عمل کنید.

دکمه های temp و spin را برای مدت ۳ ثانیه و به طور همزمان فشار دهید.

دکمه های + و – را برای ۳ ثانیه و همزمان فشار دهید.

اگر از دو روش بالا نتیجه نگرفتید دکمه های temp و rinse را برای مدت زمان ۳ ثانیه و به طور همزمان فشار دهید.

لباسشویی کندی

برای فعال یا غیرفعال شدن قفل کودک در این مدل دکمه های Zoom و Set را به طور همزمان و برای مدت زمان ۳ ثانیه فشار دهید.

علت های رایج قفل شدن درب ماشین لباسشویی

در ادامه مطلب به بررسی علت باز نشدن درب لباسشویی می پردازیم و چند عامل را بررسی می کنیم که ممکن است سبب باز نشدن درب لباسشویی شوند. در حالت عادی پس از اینکه فرآیند شستشوی لباسشویی پایان یافت، بعد از یک الی دو دقیقه درب باز می‌شود. اما گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف ممکن است درب باز نشود. در ادامه دلایل رایج را بررسی می کنیم.

1_تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی درون آن آب مشاهده می کنید، به احتمال زیاد به علت مسدود شدن مسیر تخلیه یا ناقص ماندن مرحله آخر شست و شو است و عمل تخلیه صورت نگرفته است، بنابراین درب ماشین باز نمی شود. راه حل این موضوع این است که یک بار دیگر ماشین لباسشویی تان را برای انجام مرحله آخر تنظیم کنید و مسیر تخلیه را هم بررسی کرده تا مانعی در آن وجود نداشته باشد.

۲_خراب شدن قفل درب ماشین

اگر اشکال از قفل یا میکروسوئیچ ماشین لباسشویی شما باشد، باید به طور دستی درب را باز کنید. این عمل را به وسیله ضامنی که احتمالاً زیر قفل یا در بخش مواد شوینده قرار دارد انجام دهید. پس از آن باید قفل را تعویض کنید.

۳_پوسیده یا خراب شدن لولای درب

قالب لولا ها از جنس پلاستیک هستند و باعث می شود درب راحت تر بچرخد. به مرور زمان ممکن است لولا خراب یا پوسیده شود که این می‌تواند باعث قفل شدن درب ماشین لباسشویی شود.

در لباسشویی های درب از بالا هم معمولا همین علت عامل باز نشدن درب آنها است.

برای حل این مشکل باید لولا را تعمیر یا تعویض کنید.

۴_شکستن یا خرابی دستگیره ماشین لباسشویی

اگر دستگیره ماشینتان شل شده احتمال شکستگی آن زیاد است. در این مورد بهتر است که از یک فرد متخصص برای باز کردن درب لباسشویی کمک بگیرید.

۵_ایراد سوئیچ فشار ماشین لباسشویی

اگر سوئیچ فشار خراب شده باشد یا انسداد در مسیر سیم آن وجود داشته باشد، حتی اگر در به درستی از پمپ خارج شده باشد، ممکن است گیر کند. راه حل این مسئله این است که لباسشویی را خاموش کنید و اجازه دهید قفل در خنک شده تا بعد از چند دقیقه باز شود.

۶_قفل حرارتی ماشین لباسشویی

به طور معمول قفل حرارتی بعد از دو دقیقه درب ماشین را رها می کند. وظیفه این قفل جلوگیری از گسترش حرارت در ماشین لباسشویی است گاهی اوقات ممکن است قفل حرارتی گیر کند در چنین مواقعی ضربه محکم به زبانه ممکن است باعث آزاد شدن آن شود.

۷_ مسائل مربوط به گرم شدن خیلی زیاد

گاهی اوقات گرمای بیش از حد می تواند مدار های ماشین لباسشویی را از کار بیندازد. اگر مدتی به دستگاه زمان بدهید خود به خود خنک میشود. همچنین سعی کنید پیش از استفاده مجدد از دستگاه کمی به آن زمان بدهید تا خنک شود.