بلاگ،بلاگر و اینستاگرام به طرز عجیبی با یکدیگر ادقام شده اند. بلاگرهای فشن، بلاگرهای بیوتی و بلاگرهای غذایی و هزاران مدل بلاگرهای دیگر که با حضور اینستاگرام زمینه ای برای اعلام وجود خود یافتند. اما از حق نگذریم اینستاگرام زمینه ای برای موفقیت بسیاری از افراد را ذایجاد نموده است و علاوه بر این زمینه ساز رشد و پیدایش بسیاری از کسب و کارهای جدید هم شده است.

فود بلاگری یکی از جذاب ترین انواع بلاگرها است. خصوصاً در کشور ما که انواع بسیار متنوعی از غذاهای اصیل و سنتی و همچنین غذاهای خارجی و ایتالیایی و … را داریم. فود بلاگر هم فان است و هم شغل!

شما تنها کافی است که یکی از زمینه های فود بلاگری را انتخاب نمایید و شروع به کار کنید. آیا شما یک آشپز حرفه ای هستید؟ آیا تستر خوبی هستید و نطرات جالبی در مورد غذاها دارید؟ آیا عکس های خوب و زیبا از غذاها می گیرید؟ آیا در پخت کیک و شیرینی تبحر دارید؟ و …

همه اینها سوالاتی است که شما قبل از شروع کار باید از خود بپرسید. اما چگونه یک فود بلاگر موفق شویم؟

فود بلاگر کیست ؟

اما خوب حالا که قراره در مورد این موضوع صحبت کنیم بهتره که در ابتدا بدونیم فود بلاگر کیست و در شبکه های اجتماعی چیکار میکنه. بطور کلی فود بلاگر یک فرد علاقمند یا یک فرد حرفه ای به صنعت غذایی است. حالا این فرد میتونه یک فود تیستر یا کسی که علاقه داره غذاهای مختلف رو بخوره و از طعم اش برای بقیه بگه یا یه آشپز حرفه ای باشه که غذاهای مختلف رو میپزه و معرفی میکنه. پس فود بلاگر یا بلاگر غذا کسی هست که در مورد غذاها و رستوران ها و هر آنچه مرتبط با غذا هست مینویسه و حرف میزنه. فود بلاگرها دسته بندی های مختلفی برای انجام کارشون دارن. یه عده فقط به رستوران ها سر میزنند و راجع به اونها نقد می کنند. یه عده اهل معرفی کیک و شیرینی هستند. یه سری غذاهای بین المللی رو معرفی میکنند. یه عده همه اینها رو طبخ می کنند و معرفی میکنند. یه عده رستوران دارن و برای معرفی رستورانشون و حول اون محتوا تولید می کنند. یه عده کافه ها رو معرفی می کنند. یه عده هم همراه سفرهای توریستی غذاهای محلی رو معرفی می کنند. و یه عالمه دسته بندی دیگه هست که به سمتشون میرن.

فود بلاگر ها چگونه درآمد زایی می کنند؟

خوب اگر از موضوع علاقه بلاگر های غذا بگذریم اونها کار پر هزینه ای در ابتدا دارن و تمام تلاششون رو می کنند تا مخاطبین اشون رو زیاد کنند تا بتونن از روش های مختلف پول در بیارن. مثلا اونهایی که اهل تیست غذا هستن میتونن از جذب تبلیغات مختلف و یا معرفی رستوران ها پول در بیارن. اونهایی که رستوران دارن مشتریاشون رو زیاد تر می کنند و می تونند فرانچایز کنند و شعبه های بیشتری ایجاد کنند.

یه عده دیگه هم آشپز هستند و به واسطه فعالیت ها و محتواهای جذاب برند مشهوری میشن و دستمزدشون چند برابر میشه. البته عمده ترین راه برای کسب درآمد جذب تبلیغات هست که با محبوبیت در شبکه های اجتماعی کاری بسیار آسونی خواهد بود. در ادامه با چند تا از فود بلاگر های معروف و تیستر های موفق آشنا میشیم.

 

فود بلاگر های موفق ایرانی و خارجی

همونطور که تا اینجا صحبت کردیم و متوجه شدید بلاگر های زیادی در صنعت غذا فعالند بطوریکه شاید شمارششون دیگه از دست آمارگیرهای این حوزه در رفته اما در این بین هستند افرادی که بسیار مشهور و موفق شدند که در ادامه این مطلب به چند نفر در حوزه های مختلف چه ایرانی و چه خارجی خواهم پرداخت:

فود بلاگر های ایرانی

مستر تیستر

اولین بلاگر موفق اینستاگرمی طبق پیش بینی های احتمالیتون حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر هست. حمید فعالیت اش در اینستاگرم انجام میده و بخوبی به بخش های مختلف اون اشراف داره. در واقع او یک تیستر غذاست و کارش سر زدن به رستوران های مختلف و تحلیل و بررسی غذاهاست، هر چند که در این اواخر بیشتر فقط ویدیوهای اش با به به و چه چه همراه است و از اون نقدهای قدیمی خبری نیست. به هر حال مستر تیستر از افراد موفق این حوزه است که در جامعه بین المللی هم شناخته شده است و با فود بلاگر ها و رستوران داران معروف دنیا ملاقات و دوستی داشته است. تعداد فالوئرهای حمید در اینستا در تاریخ انتشار این مطلب 626 هزار نفر هست و این یک موفقیت بزرگ برای یک بلاگر غذای ایرانی به شمار می آید.

سرآشپز ابوالحسنی

نفر بعدی که با توجه به اینکه قصد داشتیم تنوع رو به انتخاب افراد اضافه کنیم سرآشپز ایرانی و مشهور بنام ابوالحسنی است. سرآشپز ابوالحسنی همانطور که از نامش پیداست یک آشپز ماهر و با تجربه است که فعالیت های خود رو در اینستاگرم اش که 290 هزار فالوئر دارد با مخاطبین اش به اشتراک میگذاره. او ویدیوها و تصاویری از آشپزی هایش، آموزش هایش و رستوران هایش می گذارد و همین امر باعث شده تا او بتواند درجذب دانشجویان بسیار موفق باشد. همینطور یکی از عمده فعالیت هایش راه اندازی صفر تا صد رستوران هاست.

فود بلاگر خارجی

نصرت

خوب بریم سراغ بلاگر های خارجی مون. آشپز معروف که زندگینامه جالبی هم داره اولین انتخاب ما در این فهرست 3 نفره هست. نصرت سرآشپز معروف ترکیه ای که با ویدیو های جالبش از طبخ گوشت باعث شد به یک چهره جذاب جهانی تبدیل بشه و هم اکنون صاحب چندین رستوران در کشورهای مختلف بنام نصرت استیک هاوس هست. اگر دوست دارید نصرت را بیشتر بشناسید خواندن این مطلب رو هم پیشنهاد میکنم. نصرت در صفحه اینستاگرم اش بیش از 22 میلیون فالوئر از سراسر جهان داره که رقم بی نظیری است. مشتریان وی عموما افراد مشهور هستند از فوتبالیست ها گرفته تا بازیگران و خوانندگان مشهور هالیوودی. او نمونه ای آشکار برای تولید محتوای اصولی در اینستاگرم هست و اگر میخواهیم بدانیم چگونه فود بلاگر شویم مشاهد پیج نصرت کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

چگونه فود بلاگر شویم ؟

رسیدیم به این قسمت که چطور ما هم میتونیم شروع کنیم به بلاگ نویسی بعنوان یک علاقمند به غذا و به اصطلاح چگونه فود بلاگر شویم . خوب اولین و مهمترنی نکته ای که بایستی در مورد اون بدونید این هست که به این حوزه علاقه داشته باشید و یا یک فعال در این حوزه مثل آشپز وغیره باشید. اگر این پتانسیل رو دارید نکته بعدی این هست که بعنوان هر نوع بلاگری در ابتدای کار شما باید بودجه مناسبی داشته باشید تا بتونید محتوای دست اول تهیه کنید. خوب با توجه به اینکه در دورانی به سر میبریم که بازاریابی ویدیویی حرف اول رو میزنه پس بهتره شما هم بیشتر محتواتون رو بر اساس ویدیو تهیه کنید بنابراین شما در کمترین حالت به یک دوربین نسبتا خوب احتیاج دارید. اگر گوشی موبایل خوب دارید احتمالا کارتون راه میوفته ولی اگر کار تمیز تری میخواهید بین 7 الی 15 میلیون حداقل بودجه برای یک دوربین تقریبا خوب کنار بگذارید.

نکته بعدی هم هزینه هایی مثل پول غذاها یا تجهیزات دیگر هست. پس خیالتون راحت باشه که دلیل عدم موفقیت اکثر بلاگر های این حوزه مشخص شد. بله، بودجه اشون قبل از جذب تبلیغات به اتمام میرسه. پس به هیچ وجه اگر پول کافی برای پرداخت هزینه ها و تبلیغات ندارید به این سمت نرید. نکته بعدی انتخاب ایده شما است که در بخش بعدی این مطلب به ده ایده اشاره خواهم نمود و بعد از اون بر اساس ایده اتون پلتفرم شبکه اجتماعی اتون رو انتخاب کنید، اینستاگرم، یوتیوب، آپارات یا هر چیز دیگه ای که تشخیص بدهید خوب هست.

در نهایت هم شما بایستی دایره ارتباطی خودتون رو گسترش بدید و با همتاهاتون بجای رقابت رفاقت کنید تا بیشتر به مطرح شدنتون و برند شدنتون کمک بشه. سبک اجرای کار و نوع محتوا نویسی اتون هم بسیار مهمه که میتونید اطلاعاتی در این زمینه از بخش آکادمی باشگاه موفقان بدست بیارید.

10 ایده برای شروع کار بعنوان فود بلاگر

خوب همانطور که قبلا گفتم کل این مطلب برای این نوشته شده تا برسیم به بخش ایده هایی برای فود بلاگر ی که در ادامه به شما این 10 مورد رو خواهم گفت.

1- ایده جمع و جور کردن

این ایده یعنی جمع و جور کردن بیشتر در آشپزخانه شما و یا زمان پیک نیک کاربرد داره. به این شکل که شما راهکارهایی رو برای بسته بندی مواد غذایی و چینش اونها به مخاطب ارائه میکنید. اینکه چطوری با این کارها میتونید فضای بیشتری رو در اختیار خودتون قرار بدید تا وسایل بیشتری رو جا بدهید. یا اینکه چیدمان یخچالتون چطوری باشه که منظم تر باشه. یا اینکه ظرف غذا بچه ها و کارمندای خونه رو چطوری منظم و زیبا پکیج کنیم. این کارها رو خانم های خانه دار خیلی دوست دارن و شما میتونید خیلی زود کاربران زیادی تو پیجتون داشته باشید.

2- ایده چی میخوام بخورم

ایده بعدی میتونه یک فعالیت روتین باشه بعنوان کسی که تو خونه است و میخواد غذا درست کنه. میشه ایده اتون این باشه که امروز قصد دارم چی بخورم. صبحانه، نهار و شام رو با مخاطبین اتون بگذرونید. اونها خیلی دوست دارن تجربه شما رو ببینند.

3- پیج گیاهخواری

خیلی ها هستند که بنا به هر دلیل رژیم غذایی گیاهخواری دارندو. بعنوان یک فود بلاگر میتونی این بخش از کاربران رو در نظر داشته باشید و غذاهای مختلف رو بهشون معرفی کنید و یا رستوران های مختلف این حوزه رو رصد کنید به اطلاع اونها برسونید. شما هر چقدر فعالیت هدفمند شده تری داشته باشید جذب مخاطب و جذب تبلیغات براتون آسون تر خواهد شد.

4- ایده غذا با بودجه شما

یک ایده جالب دیگه این هست که بیایید تجارب رستوران گردی یا آشپزی خودتون رو بر مبنای بودجه ای که هزینه می کنید به اشتراک بگذارید. مثلا چطور یک عصرانه سالم و خوشمزه با 10 هزار تومان داشته باشیم و در آیتم های مختلف اون رو به اشتراک بگذارید.

5- تیست غذا

ایده تکراری تیست غذا که میتونه با کمی خلاقیت بیشتر همراه بشه هنوز جای پیشرفت داره. این ایده قطعا همانطور که گفتم به بودجه احتیاج داره اما با صرف کمی خلاقیت و ایده پردازی میتونید محتوای سرگرم کننده ای ایجاد کنید. محتوای شما زمانی میتونه خوب باشه که توسط مخاطبین اتون دست بدست بچرخه.

6- نقد و بررسی کتابهای آشپزی

یکی از کارهایی که کمتر در این فضا انجام شده نقد و بررسی کتابهای آشپزی داخلی و خارجی و معرفی دستور غذاهاست. این کار میتونه با آشپزی همراه بشه. یعنی شما بعنوان یک فرد بی تجربه دستورات کتابها رو انجام میدید و نتیجه رو با مخاطبین به اشتراک می گذارید، هر چی که شد. ممکن هست بعضی وقتها هم غذاهای شما خراب بشه و به نوعی همین خراب شدن ها میتونه محتوای سرگرم کننده ای رو ایجاد کنه.

7- صدای خوردن غذا

چند وقتی است که این ایده سر و صدا کرده. اینکه شما هنگام غذا خوردن میکروفن نزدیک به دهان اتون داشته باشید و صدای نزدیک غذا خوردن رو همراه با تصویر اتون منتشر کنید. جالب هست بر خلاف اینکه شاید فکر کنید چه کار مسخره ای اما برخی از این ویدیو ها در اینستاگرم میلیون ها بازدید میخورن و اینکه برندهای غذا تبلیغاتشون رو به این افراد میدن و در ازاش پول خوبی هم پرداخت می کنند. پس از هیچ ایده ای ساده رد نشید.

8- بررسی ابزار های آشپزی

یکی دیگر از کارهایی که بعنوان فود بلاگر میتونید انجام بدید معرفی تجهیزات کاربردی و مدرن درآشپزخانه هاست. از کاسه و بشقاب گرفته تا گچت های الکترونیکی و اپلیکیشن های مختلف این حوزه. فروش این محصولات میتونه منبع درآمد مناسبی برای بلاگر ها ایجاد کنه.

9- نوشیدنی

از دیگر ایده های مناسب برای فود بلاگر ها تهیه نوشیدنی های فصلی و کوکتل هاست. شما با توجه به رسپی هایی که در اختیار دارید نوشیدنی های خوشمزه سرو کنید و اون رو به اشتراک بگذارید.

10- نقد منفی رستوران ها

همیشه راجع به رستوران ها نبایستی مثبت بود. بعضی از رستوران ها و کافه ها که میری غذاشون افتضاحه، شما اگر اعصاب بد و بیراه های بعدی رو دارید میتونید از رستوران های بد صحبت کنید و توصیه کنید که فلان غذا رو سفارش ندن. این آگاهی بخشی و صداقت برای شما مخاطب به همراه خواهد داشت.