برای بسیاری از افراد، یکی از منابع اصلی کسب درامد فضاهای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب است. این موضوع بسیار خوشحال کننده است زیرا افراد می توانند با توجه به دانش و اطلاعات و حرفه ای که بلد هستند، اقدام به کسب درآمد کنند. بنابراین دیگر بهانه ای به نام “کار نیست”، پذیرفتنی نیست.

شخصی آرایشگر است و به شغل خود علاقه مند است اما هزینه های مربوط به اجاره مکان و خرید صندلی و … را ندارد. این شخص به راحتی می تواند در اینستاگرام و یا یوتیوب یک پیج ایجاد نماید و شروع به آموزش آرایشگری و خودآرایی نماید و به اصطلاحاً یک بیوتی بلاگر شود. و یا شخص دیگری به آشپزی علاقه مند است، به رستوران های مختلف سر می زند و غذاهای جدید را امتحان می کند و می تواند با علم و آگاهی نظرات کارشناسی شده و یا حتی نظرات عام پسند بدهد، چنین شخصی مستعد تبدیل شدن به یک فود بلاگر موفق است و بسیاری موارد دیگر که همه ما دیده و شنیده ایم.

موضوعی که امروز می خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم یوتیوب و کسب درآمد از یوتیوب است. اینکه چطور می توانیم از یوتیوب درآمد کسب کنیم. دانستن این موضوع که یوتیوب پرداخت های خود را به صورت دلاری انجام می دهد و با دتوجه به روند رو به رشد دلار در کشورمان، موضوع کسب ذرآمد از یوتیوب بسیار وسوسه کننده است!

کسب درآمد از یوتیوب

محتوا عنصر اصلی کسب درآمد در یوتیوب است. به بیان دیگر، مرحله‌ی اول برای جذب مخاطب و سپس تبدیل کردن آنها به منبع درآمد، تولید ویدیوهایی است که افراد را به مراجعه‌ی دائمی به کانال شما تشویق کرده و حتی در مراحلی بالاتر، آنها را مجاب به پرداخت حق عضویت کند. در این بخش، به‌طور خلاصه به راهکارهایی برای جذاب‌تر کردن محتوای ویدیویی می‌پردازیم. فراموش نکنید که این راهکارها نه‌ تنها در یوتیوب، بلکه در هر سرویس انتشار ویدیوی آنلاین دیگر نیز راهگشا هستند.

بخش غیرمهم کسب درآمد از یوتیوب : تجهیزات

شاید در قدم اول، تجهیزات حرفه‌ای و استودیوهای مجهز را پیش‌نیاز اصلی تولید ویدیوهای با‌کیفیت در یوتیوب بدانید. هرچند این ابزارها هم به پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند اما در واقعیت، ماهیت و محتوای ارائه شده در ویدیو، اهمیت بیشتری دارد. در نتیجه، حتی با یک گوشی هوشمند در کنار یک طرح و برنامه‌ریزی خوب برای تولید محتوا، می‌توان آینده‌ی روشنی را برای کانال ویدیویی متصور شد.

در اینجا، ۲ مورد بیش از همه نیاز به توجه دارند و جذابیت ویدیوی شما را بیشتر می‌کنند. صرف‌نظر از ابزار مورد استفاده، ابتدا باید لرزش ویدیو را به حداقل برسانید. هیچ کاربری دوست ندارد که روزانه به ویدیوهایی با لرزش بالا و تصویر تار نگاه کند. المان مهم بعدی، صدای ویدیو است که باید بدون نویز، واضح و باکیفیت باشد. موسیقی زمینه برخی اوقات در این بخش مفید است اما باید مراقب قوانین کپی‌رایت آن باشید.

بخش مهم کسب درآمد از یوتیوب : برنامه‌ریزی و انتخاب موضوع

پس از کسب اطمینان از کیفیت این دو مورد، نوبت به مهم‌ترین بخش یعنی برنامه‌ریزی زمانی می‌رسد. ویدیو نیز مانند هر محتوای دیجیتال دیگر، باید منظم و پیوسته تولید و پخش شود. به بیان دیگر باید پیش از شروع هر کار، یک تقویم محتوایی برای این بخش طراحی کنید. انتخاب موضوع، طول ویدیوها، زمان و توالی انتشار، مواردی هستند که باید در این بخش مد نظر قرار دهید.

برای برنامه‌ریزی محتوایی و آماده کردن موضوع و حتی داستان ویدیوها، چند موضوع بیش از بقیه مفید خواهد بود. ویدیوهای آموزشی و سرگرمی همیشه در صدر پربازدیدترین محتوای یوتیوب قرار دارند. آموزش آشپزی، ورزش و بدنسازی، ساخت کاردستی یا DIY، آموزش‌‌های سبک زندگی، ویدیوبلاگ و موارد این‌چنینی، از جذابیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان محتوای ویدیویی برخوردارند.

کارشناسان محتوای ویدیویی، یک عبارت کوتاه را برای توصیه‌ی انتخاب موضوع محتوا استفاده می‌کنند: آیا ویدیوی شما باعث می‌شود که کاربران احساس بهتری در زندگی داشته باشند؟ همین سوال ساده شما را در مسیر طراحی راهنمایی خواهد کرد. در نتیجه‌، تولید محتوایی پر از اطلاعات تکراری یا ارسال موج منفی، نگرانی و ناراحتی، هیچ‌گاه مخاطب بالایی جذب نخواهد کرد.

بخش اصلی کسب درآمد از یوتیوب : گروه مخاطبان

انتخاب گروه مخاطبان، بخش مهم دیگر در تولید ویدیو است. برخی تولیدکنندگان محتوا از همان ابتدا تلاش می‌کنند تا تمامی کاربران دنیا را به سمت خود جذب کنند و عموما نیز در این مسیر دلزده می‌شوند. قطعا تولید محتوایی که برای همه‌ی مردم جذاب باشد، نیاز به تجربه‌ای بسیار زیاد در امر تهیه‌کنندگی ویدیو دارد و شاید تولیدکنندگان شخصی در این سبک، به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد.

گروه مخاطبان هدف را کوچک ولی خاص انتخاب کنید

راهکار مفید برای انتخاب گروه مخاطبان، کوچک کردن ابعاد آنها و تلاش برای جلب توجه دائمی همین گروه کوچک است. به‌عنوان مثال، بسیاری از کانال‌های موفق یوتیوب، مخصوص علاقه‌مندان به بازی هستند. کانال‌های متعددی نیز برای علاقه‌مندان به ورزش و بدنسازی وجود دارد. این کانال‌ها با تمرکز بر گروه اختصاصی خود، محتوای جذاب برای آنها تولید می‌کنند و همین گروه، وقتی در ابعاد جهانی به محتوای کانال جذب می‌شود، تعداد کاربران را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تعامل با مخاطبان

ارتباط با مخاطبان در دنیای امروز کسب‌وکار، از پیش‌نیازهای اصلی هر فعالیت است. درواقع کاربران کانال شما انتظار دارند تا همیشه، رفتاری دوستانه داشته باشید و به سؤالات، نظرات و انتقادات آنها واکنش نشان دهید. کانالی که تنها به تولید محتوا پرداخته و ارتباطی با مخاطبان ندارد، شبیه یک ماشین است که هرچند جذاب، اما نمی‌تواند دوستی دائمی باشد.

ویدیوهای آموزشی تولید کنید

یکی از جذاب ترین موضوعات برای مردم آموزش است. بله ویدیوهای آموزشی همه جای دنیا در هر پلتفرم یا شبکه اجتماعی طرفداران خاص خودش را دارد. سعی کنید در حوزه ای که تخصص دارید آموزش دهید. آموزش های خاص یا آموزش هایی عمومی تر که نیاز اصلی مردم است.

ویدیوهای نقد و بررسی تولید کنید

یکی دیگه از پر طرفدار ترین موضوعات نقد و بررسی است. از نقد و بررسی گوشی های موبایل گرفته تا فیلم های ایرانی و خارجی! همیشه نقد و بررسی برای مردم جذاب بوده است. شما با تولید ویدیو های نقد و بررسی می توانید بازدید کانال یوتیوب خود را به صورت شگفت انگیزی بالا ببرید.

تا دلتان هم بخواهد موضوع برای نقد کردن  وجود دارد. فقط باید فکر کنید چه موضوعاتی برای نقد و بررسی کردن می تواند برای مردم جذاب باشد.

برای ویدیو عنوان جذاب بگذارید

درست مثل تصویری که در بالا در مورد ویدیوی آموزش کباب کوبیده بود باید برای ویدیوی خود عنوانی انتخاب کنید که جذاب باشد و باعث شود افراد بیشتری ترغیب به دیدن ویدیوهای شما شوند. عنوان همیشه در هر جا مهم بوده و در یوتیوب هم مهم خواهد بود.

اگر ویدیوی شما عنوان خوبی نداشته باشد انتظار نداشته باشید که دیده شود. حتی اگر محتوای خیلی خوبی هم در ویدیوی شما ارائه شده باشد!

در پایان فراموش نکنید که محتوای ویدیویی نیز نیاز به بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو دارد. شما باید در انتخاب کلیدواژه، برچسب و عنوان برای ویدیوی خود نیز دقت کنید. رعایت این موارد صرف‌نظر از پلتفرم، در همه‌ی سرویس‌های انتشار ویدیو الزامی است.

تسویه حساب با یوتیوب

اگر شما قصد کسب درآمد از یوتیوب را دارید باید این شرایط را داشته باشید. شما باید ۱۰۰۰ مشترک (Subscribe) و ۴۰۰۰ ساعت نمایش فیلم داشته باشید. به این موضوع دقت داشته باشید که شما باید در ۱ سال اخیر این آمار را داشته باشید و ۱۲ ماه گذشته برای یوتیوب ملاک است، یعنی برای فعال شدن قابلیت کسب درآمد از یوتیوب باید در ۱۲ ماه اخیر، هزار سابسکرایب و ۴ هزار ساعت نمایش داشته باشید. به دست آوردن ۴ هزار ساعت نمایش راحت تر از ۱۰۰۰ مشترک است، شما باید تمرکز اصلی تان را بر روی رسیدن به هزار مشترک بگذارید.

بعد از اینکه شرایط بالا را داشتید، می توانید به یوتیوب استودیو خود مراجعه کنید و درخواست بررسی دهید، بعد از بررسی و تایید کانال شما توسط یوتیوب، شما می توانید کسب درآمد خود را آغاز کنید و برای فیلم های خود تبلیغ بگذارید.