پیشرفت تکنولوژی به راحتی زندگی بشر کمک های شایانی نموده است. شاید یکی از مهمترنی اختراعات بشر، اختراع سیستم کامپیوتر باشد. با کمک کامپیوتر بسیاری از کارها و فرایندها سرعت گرفته است.

اما علم و تکنولوژی از پای ننشسته و همواره برای راحتتر کردن زندگی بشر تلاش می کند. یکی از امکاناتی که کامپیوتر در اختیار کاربران خود قرار می دهدف امکان تنظیم کامپیوتر برای خاموشی در ساعتی معین است. تصور کنید که شما در حال دانلود یک فایل حجیم هستید، یا از فایل پروژه خود رندر گرفته اید، و در همین شرایطی کاری برای شما پیش می آید که مجبور به ترک سیستم خود هستید، در این شرایط چه می کنید؟ آیا سیستم را به حال خود رها می کنید تا برای ساعت های طولانی روشن باقی بماند و دچار آسیب شود؟ یا از روشهای موجود برای تنظیم ساعت خاموشی کمک میگیرید؟

بدون شک انتخاب یک شخص آگاه، روش دوم خواهد بود. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با 4 روش متنوع و ساده برای تنظیم کامپیوتر برای خاموشی در ساعتی معین آشنا شوید.

تنظیم خاموش شدن خودکار کامپیوتر

ممکن است تمایل داشته باشید شرایطی را فراهم کنید تا طی آن کامپیوترتان به صورت خودکار و در یک زمان خاص خاموش شود. این موضوع زمانی که فرآیندی مثل دانلود، رندرگیری و… در حال دنبال شدن باشد و شما به هر دلیلی می خواهید سیستم خود را ترک کنید، بسیار کمک کننده خواهد بود. چرا که شما می توانید تنظیمات خاموش شدن خودکار کامپیوتر را روی سیستم خود اعمال کرده و مطمئن باشید که در زمان تعیین شده سیستم به صورت اتوماتیک خاموش می شود. لازم است در نظر داشته باشید که شما به روش های مختلفی می توانید در زمینه خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر در ویندوز اقدام نمایید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

روش‌های تنظیم خاموش شدن اتوماتیک در ویندوز ۱۰

چگونه می‌توان گزینه تایمر خاموش شدن خودکار ویندوز را فعال کرد تا در ساعت خاصی کامپیوتر خاموش شود؟ ۴ روش برای تنظیم زمان‌بندی اتوماتیک وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

روش ۱: ایجاد زمان‌بندی با استفاده از برنامه Task Scheduler

روش ۲: تنظیم خاموش شدن با استفاده از برنامه Command Prompt

روش ۳: تنظیم خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر با Desktop Shortcut

روش ۴: فعال کردن تایمر خاموش شدن با نرم‌افزار Shutdown Timer Classic

روش ۱: ایجاد زمان‌بندی با استفاده از برنامه Task Scheduler

اولین روش تنظیم خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر، استفاده از برنامه Task Scheduler می‌باشد. برای فعال‌سازی این حالت ابتدا از قسمت Search منوی Start، برنامه را جستجو کرده و آن را باز کنید. سپس مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

قدم ۱: بعد از باز شدن صفحه اصلی برنامه، مطابق با تصویر بر روی گزینه Create Basic Task در سمت راست برنامه کلیک نمایید تا Task ایجاد شود.

قدم ۲: اکنون در کادر Name برای Task ایجاد شده نام دلخواه خود را تعیین نمایید و در صورت لزوم توضیحات را در قسمت Description تایپ کرده و گزینه Next را بزنید.

قدم ۳: در این مرحله نوع Task را انتخاب کنید که هرچند وقت یکبار می‌خواهید خاموشی تکرار شود. به عنوان مثال در اینجا بر روی گزینه One time به معنی یکبار کلیک می‌کنیم.

قدم ۴: در کادر مقابل Start، مطابق با تصویر زیر تاریخ و زمان دقیق شروع Task خاموشی را تعیین کرده و Next بزنید.

قدم ۵: اکنون در پنجره جدید، جهت فعال کردن تایمر خاموش شدن بر روی گزینه Start a program کلیک کرده و سپس گزینه Next را انتخاب نمایید.

قدم ۶: با کلیک بر روی Browse، تسک Shutdown را از آدرس Disk C/ Windows/System32 پیدا کرده و گزینه Open را بزنید.

قدم ۷: در کادر مقابل گزینه Add arguments عبارت s- را تایپ کرده و گزینه Next را انتخاب نمایید.

قدم ۸: در نهایت بر روی گزینه Finish در پایین پنجره کلیک کنید.

به همین راحتی تنها با چند کلیک ساده می‌توانید تایمر خودکار خاموش شدن ویندوز ۱۰ را فعال کنید تا در زمان مورد نظر کامپیوتر شما اتوماتیک خاموش شود.

روش ۲: تنظیم خاموش شدن با استفاده از برنامه Command Prompt

دومین روش برای فعال کردن تایمر خاموش شدن استفاده از Command Prompt می‌باشد. ابتدا بر روی این برنامه کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید. سپس در کادری که باز می‌شود عبارت Shutdown -s -t [second] را تایپ کنید. (به جای second زمان و ثانیه مورد نظر خود را وارد کنید)

لازم به ذکر است در صورتی که قصد لغو این دستور را داشتید، به جای عبارت قبلی، مطابق با تصویر بالا دستور Shutdown -a را تایپ نمایید.

روش ۳: تنظیم خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر با Desktop Shortcut

جهت فعال کردن تایمر خاموش شدن ویندوز ۱۰، ابتدا در قسمت خالی از Desktop کلیک راست کنید. از کادری که باز می‌شود گزینه New و بعد از آن Shortcut را انتخاب نمایید.

از قسمت Browse مکان ذخیره میانبر را تعیین کنید؛ سپس دستور Shutdown -s -t [second] (به جای Second زمان مورد نظر خود را وارد نمایید) را در کادر Type the location of the item تایپ کنید. در نهایت نام میانبر را در کادر Type a name for this shortcut تایپ کرده و بر روی گزینه Finish کلیک نمایید. هر زمان که قصد فعال کردن این میانبر را داشتید کافی است فقط دو بار روی فایل کلیک کنید.

برای غیرفعال کردن تایمر خاموشی همین فایل میانبر را با دستور Shutdown -a ایجاد کنید و دو بار روی آن کلیک نمایید تا دستور خاموشی اتوماتیک متوقف شود.

روش ۴: فعال کردن تایمر خاموش شدن با نرم‌افزار Shutdown Timer Classic

چهارمین روش تنظیم خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر استفاده از نرم‌افزار Shutdown Timer Classic می‌باشد. ابتدا از طریق لینک زیر نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. سپس برنامه را باز کرده و از کادر Select an action گزینه Shutdown را انتخاب نمایید.

اکنون ساعت، دقیقه و ثانیه مورد نظر را جهت تعیین زمان خاموش شدن، در بخش ?When to do it خیلی دقیق وارد نمایید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید بعد از گذشت ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه و ۱۲ ثانیه از زمان فعال‌سازی، ویندوز اتوماتیک خاموش شود، این اعداد را مطابق با تصویر زیر در کادرهای مربوطه وارد کنید.

در نهایت، تایمر به صورت شمارش معکوس در کادر Countdown نمایش داده خواهد شد. در صورتی که منصرف شدید و قصد کنسل کردن این زمان‌بندی را داشتید، فقط کافی است پنجره را ببندید.

در این مقاله چگونگی تنظیم خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر را به شما عزیزان ارائه شد. چنانچه این مطلب برای شما مفید واقع شده خواهشمندیم تا این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات و سوالات خود را با ما و دیگر کاربران از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.