شاید تا قبل از همه گیری ویروس کرونا، مبحثی به نام تولید محتوای درسی تا این اندازه رایج نبود. دانش آموزان در مدرسه و یا کلاس خصوصی حاضر می شدند و از معلم درس می آموختند. اما با ورود ویوس کرونا و مجازی شدن کلاس ها، بسیاری از استاید و معلمان شروع به تولید محتوا نمودند و عده ای هم محتواهای مفید خود را به قیمتی مناسب به فروش رساندند.

یکی از دروس مهم و اصلی داشن آموزان که تعداد زیادی در آن مشلک دارند، ریاضی است. بنابراین اگر یک محتوای خوب با اساتید خوب موجود باشد، والدین دوست دارند که این قبلی محتوا را برای فرزندان خود تهیه نمایند.

اما تولید محتوای درسی دارای خصوصیات و ویژگی هایی است که در فرایند تولید محتوا حتما باید آنها را رعایت نمود. تا هم بتوان مطالب خوب را به خوبی ارائه داد و هم بتوان رضایت والدین و داشن آموزان را کسب نمود.

امروز با بیان ویژگی های یک تولید محتوای خوب برای مدرسه و کلاس درس (خصوصی یا عمومی) در خدمت شما هستیم. اگر شما هم به فرایند تولید محتوا علاقه دارید و می خواهید به عنوان یک معلم، محتوای خوب تولید کنید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نحوه تولید محتوا مدرسه و چگونگی آن

تولید محتوا برای مدرسه در واقع به تازگی به علت تعطیلی مدارس بر اثر همه گیر شدن ویروس کرونا COVID-19  ایجاد شده است. البته از قبل نیز تولید محتوا مدرسه به شیوه های دیگر نیز وجود داشت اما امروزه نیاز به تولید محتوا مدرسه بیشتر احساس می شود. منظور از تولید محتوا مدرسه را می توان از چند لحاظ برداشت کرد. اول اینکه ممکن است مدرسه ای یک وب سایت برای خود راه اندازی کرده باشد و با تولید محتوا برای مدرسه قصد دارد که تبلیغات انجام دهد. به منظور اینکه افراد از ویژگی ها و امکاناتی که این مدرسه برای دانش آموزان در نظر گرفته است آگاهی پیدا کنند. در روش دیگر تولید محتوا برای مدرسه را می توان این طور در نظر گرفت که که مراکز آموزشی به علت تعطیلی مدارس نیاز به تولید محتوا آموزشی برای مدرسه دارند. در واقع تولید محتوا مدرسه به روش دوم روشی جدید برای آموزش مجازی به وجود آمده است.

مدارس مختلف آموزش های لازم را به صورت تولید محتوا مدرسه در قالب های گوناگون برای دانش آموزان تهیه می کنند. این روش، روشی بسیار جدید است که برای افزایش عملکرد دانش آموزان و یادگیری بهتر آن ها ایجاد شده است. در هر صورت این روز ها نیاز به تولید محتوا آموزشی برای مدارس به وضوح احساس می شود.

مزیت های تولید محتوا مدرسه به منظور آموزش

تولید محتوا مدرسه برای آموزش کار معلمان را راحت تر می سازد. از آنجایی که آموزش از راه دور کیفیت های لازم نسب به آموزش های حضوری را ندارد، بنابراین تولید محتوا مدرسه برای آموزش در این راستا می تواند موفقیت آمیز تر باشد و به آموزش الکترونیکی کمک کند که کیفیت ها لازم را تا حدودی به دست آورد.

در تولید محتوا آموزشی برای مدارس اگر این آموزش به صورت فایل های ویدئویی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد، می تواند بسیار کارآمد و مفید واقع شود. به این صورت که آن فرد تمامی آموزش های لازم را در آن فایل ویدئویی به دانش آموزان بدهد. یکی دیگر از مزیت های تولید محتوا مدرسه به منظور آموزش آن است که می توان دانش آموزان را مجاب کرد تا از این آموزش ها استفاده کنند و بر اساس ان تمرین و یا تکالیفی را ارائه دهند این گونه می توان مطمئن شد که دانش آموزان اهمال کاری نکرده اند و آموزش های تولید محتوا مدرسه را تماشا کرده اند.

نحوه تولید محتوا مدرسه

در تولید محتوا مدرسه در قدم اول می بایستی تعیین کرد که چه چیزی را می خواهد از این روش به دانش آموزان آموزش دهید. به عنوان مثال بعضی از دروس هستند که احتیاج به تولید محتوا از این طریق را دارند اما برخی دیگر ملزم تولید محتوا مدرسه به صورت آموزشی با کیفیت بالا هستند. به عنوان مثال درس ریاضی همواره برای دانش اموزان بسیار دشوار بوده است و یادگیر ان کمی به تلاش بیشتری احتیاج دارد از این رو می توان تعیین کرد که برای این درس تولید محتوا انجام گیرد و سپس از انتخاب کردن دروس میبایستی متد و روش های تولید محتوا آموزشی برای مدرسه را مورد بررسی قرار داد.

به عنوان مثال برای همین درس ریاضی به صورت های مختلف جزوه، خلاصه محتوا ویدئویی و غیره می توان تولید محتوا انجام داد. سپس بعد از تعیین نوع محتوا، روشی که برای آموزش مجازی بهتر است به کار برده شود مورد بررسی قرار می گیرد. به صورت کلی کسی که تولید محتوا مدرسه برای آموزش را به انجام میرساند می بایستی درک کلی از ویژگی های دانش آموزان، اینکه در چه مقطعی هستند و ویژگی های روحی و روانی آنها چیست را شناسایی کند و بر طبق آن تولید محتوا مدرسه به انجام برسد.

تولید محتوا در تدریس چیست؟

تولید محتوا در تدریس باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کند، این اصول باید در تولید محتوای آموزشی به کار رود
بدین منظور در تدریس مطالب و ارائه محتوای آموزشی نباید از سخنرانی ها طولانی و حفظ مطالب استفاده کرد، چرا که آموختن باید همراه با درک مطلب باشد.

تولید محتوای آموزشی ابتدایی

دوران ابتدایی مهمتر از دانشگاه می باشد چرا که رشد عقلی در این دوران شکل می گیرد تا بتواند در دانشگاه پیشرفت کند. در جوامع مختلف باید توجه شود که دوره ابتدایی جایگاه خاصی دارد و با طی این دوره رسیدن به مراحل بعدی بهتر خواهد بود.
دراین دوران است که شخصیت کودک شکل می گیرد و این شکل گیری و رمز موفقیت آن در دست کسی است که با کودک این راه را می پیماید و او کسی نیست جز، معلم
امروزه به دلیل شرایط آموزش آنلاین تولید محتوای آموزشی ابتدایی امری مهم تلقی می شود.
تولید محتوای آموزشی ابتدایی باید با رعایت اصول یادگیری و براساس شیوه آموزش دیداری – شنیداری تهیه شوند
تولید محتوا بر‌اساس نیاز دانش‌آموزان و ارائه آن در کلاس به صورت فیلم، کلیپ، صدا، انیمیشن و نظایر آن که نوعی تکنولوژی آموزشی است انجام می شود

ویژگی های تولید محتوا مدرسه خوب

از آنجایی که تولید محتوا مدرسه حساسیت های بسیاری دارد از این رو می بایستی این اقدام به نحوه احسنت صورت گیرد. در ادامه به برخی ویژگی های یک تولید محتوا خوب برای مدرسه می پردازیم.

• تولید محتوا مدرسه می بایستی در قدم اول اثربخش باشد و تمامی نیاز های آموزشی دانش آموزان را برطرف نماید.

• تولید محتوا مدرسه باید به صورت واضح بر اساس نیاز های دانش آموزان ایجاد شود و مناسب با مقطع تحصیلی آن ها به صورت ساده و روان باشد.

• محتوا آموزشی می بایستی از جذابیت های بسیار بالایی و بر اساس بهترین روش های اموزش صورت گیرد تا دانش آموزان به آن جذب شوند و علاقه مند باشد تا از این محتوا ها آموزشی استفاده نمایند.

• تولید محتوا آموزشی می بایستی قابلیت این را داشته باشد که به تمامی سوالات دانش آموزان پاسخ دهد و هیچ شک و شبه ای بر جای نگذارد.

• تولید محتوا مدرسه می بایستی بر اساس آموزش های لازم و بر اساس آموزش های که آموزش و پرورش تعیین کرده است صورت گیرد و اضافه و کم نباشد.

• استفاده از عکس و ویدیو در تولید محتوا هرچه جذاب تر و موثر تر برای تولید محتوا مدرسه فراموش نشود.

• تولید محتوا آموزشی برای مدارس باید به صورتی باشد که دانش آموز از طریق آن بتوان با معلمان خود تعامل داشته باشد.

• تولید محتوا مدرسه نباید خسته کننده، جدی، بی روح و خشک باشد که دانش آموزان دچار حواس پرتی و یا خستگی نشوند.

• تولید محتوا آموزشی برای مدرسه باید به گونه ای باشید که دانش آموزان از آن طریق دانش و مهارت های لازم را به دست آورند و چیزی از قلم نیفتد.

نکات مهم در ارائه تولید محتوا مدرسه

تولید محتوا مدرسه را می توان به صورتهای مختلف ارائه کرد و برای آنها ارسال کرد. در تولید محتوا مدرسه می بایستی به این نکته توجه کرد که از کپی برداری باید جلوگیری کرد. تولید محتوا مدرسه به دلیل حساسیت های که در آموزش وجود دارد باید همانند آموزش ها در مدرسه باشد. کسانی که سابقه تدریس در مدارس را دارند در تولید محتوا مدرسه بهتر عمل خواهند کرد. اما باز هم کسانی هستند که تجربه تدریس در مقطع های مختلف با بهترین عملکرد را برای مدارس دارند. در تولید محتوا برای مدرسه باید به این نکته توجه کرد که تولید محتوا بر اساس نیاز های دانش آموزان صورت گیرد و پاسخگو این نیاز باشد.

بهتر از قبل از تولید محتوا آموزشی اهداف از تولید آن تعیین شود محتوایی که سمت و سوی مشخص و اهداف مشخصی دارد در برقراری و تبادل اطلاعات بین دانش آموزان نیز موفقیت آمیز تر خواهد بود. تولید محتوا مدرسه می بایستی بر اساس میزان درک و یادگیری دانش آموزان صورت گیرد به عنوان مثال دانش آموزانی که در مدرسه تیزهوشان درس می خوانند نسبت به کسانی که در مدرسه دولتی مشغول به تحصیلی اند درک بالاتری دارند و آموزش ها برای آن ها به شیوه های دیگر و به صورت تخصصی تر می بایستی صورت گیرد.