اسکیما در سئو چیست؟‎

  • ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
  • 235 بازدید

اسکیما زبان نشانه گذاری سایت است اطلاعات سایت را برای موتورهای جست و جو تجزیه و تحلیل می کند و به آنها کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با صفحات سایت به دست آورند. اسکیما در سئو داخلی سایت تاثیر می گذارد و به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو Schema Markup یا نشانه گذاری اسکیما می گویند. اسکیما از طریق بهینه سازی سایت به شما کمک می کند تا در نتایج گوگل بتنوانید به جایگاههای اولیه دست بیابید و علاوه بر این در گراف دانش گوگل که همان کادر حاوی اطلاعات در سمت راست صفحه نتایج است قرار بگیرید و از انجا هم لینک دریافت کنید. این لینک ها اهمیت زیادی دارند زیرا کاربران روی انها کلیک می کنند و وارد سایت شما می شوند و این یعنی بازدید بیشتر و جذب ترافیک بالاتر.

اما اینکه اصطلاح فنی اسکیما دقیقاً به چه معناست و چه تاثیری در سئو سایت دارد، موضوعی است که می خواهیم به آن بپردازیم.

اسکیما چیست و چگونه بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟

با وجود اینکه اسکیما مفهوم تازه ای بشمار نمی رود ولیکن زیاد مورد استفاده قرار نگرفته و افراد زیادی از کاربرد آن بی خبرند. چنانچه از بسیاری از افراد پرسیده شود که اسکیما چیست ممکن است نتوانند پاسخ دقیقی و روشنی به این سوال دهند. حال این موضوع مطرح می شود که نشانه گذاری اسکیما چگونه موجب تاثیر بر روی بهبود سئو سایت می شود.

اگر به زبان ساده بخواهیم مطرح کنیم Schema یا Schema Markup بخشی از سئوی داخلی سایت بوده و همانند زبان برنامه نویسی سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو در مورد صفحات مختلف سایت، متن محتوای نوشته شده و اطلاعاتی مانند به عنوان مثال نویسنده، نام محتوا یا مقاله، امتیاز کاربران به مقاله و غیره خواهد داد. بدین ترتیب موتورهای جستجو با مطالب موجود در سایت شما و سایر اطلاعات آن آشنا شده و در زمان جستجوی کلمات کلیدی کاربران رتبه بهتر و بالاتری به سایت شما اعطا می کند.

این رتبه بالاتر با نمایش سایت در بالای صفحات فهرست شده نمایان می شود.

در نشانه گذاری اسکیما می توان بر اساس اهداف و نوع فعالیت سایت اقدام به کدگذاری برخی مشخصات نمود. به عنوان مثال اگر در زمینه هنر و موسیقی فعالیت دارید می توانید نوازنده ساز بخصوصی مانند ویولن را از طریق کد گذاری در زمینه اطلاعات مشخصی به موتور های جستجو شناسانده و مشخص کنید که در این مورد فعالیت می کنید. در این صورت گوگل در لیست جستجوی ساز ویولن و یا نوازنده ویولن اطلاعات شخصی، نمونه کارها و اثرهای هنری و سایر موارد مرتبط با آن نوازنده را از طریق سایت شما نمایش خواهد داد.

در مثالی دیگر اگر سایت شما به معرفی فیلم ها و کارگردانان مختلف می پردازد با استفاده از نشانه های استاندارد اسکیما که از سایت مرجع Schema.org نشات می گیرد می توانید در مورد کارگردانی خاص، فیلم های وی، تاریخ ساخت فیلم ها، مشخصات شخصی کارگردان و بسیاری از اطلاعات دیگر را به موتورهای جستجو اعلام کنید. در این صورت هنگام بررسی صفحات توسط گوگل مشخصات مد نظر شما یا Rich Snippet ها بر روی صفحه نمایش داده می شوند.

تفاوت استراکچر دیتا و اسکیما چیست؟

اگرچه این دو مورد در بسیاری موارد به جای هم به کار برده میشوند، اما در برخی موارد متفاوت از یکدیگر هستند:

  • استراکچر دیتا به کلیه کد های HTML گفته میشود که به موتور های جستجو از جمله گوگل، جهت درک هرچه بهتر صفحه کمک میکند. اطلاعاتی که از طریق این کد در اختیار خزنده ها قرار میگیرد همگی منجر به ایندکس صفحه کمک میکنند.
  • اسکیما در واقع نوعی داده ساختار یافته است که دارای یک مجموعه استاندارد از مقادیر و کلاسهای تعریف شده است. کلیه کدهایی که در این دسته قرار می گیرند، نتیجه یک تلاش و توافق جمعی بین یک تلاش مشترک بین Google ، Bing ، Yahoo و Yandex است. در واقع از اسکیما به عنوان یک زبان مشترک، بین وبمستر و موتور های جستجو استفاده میشود؛ زبانی که استفاده از آن برای وبمستر ساده‌ تر و درک آن برای موتور های جستجو راحت تر است.

مزیت استفاده از Schema چیست و چرا باید از اسکیما در سئوی داخلی سایت استفاده کنیم؟

نشانه گذاری اسکیما مدت زمان زیادی است که در سئوی داخلی سایت بکار می رود ولیکن این کار در میان سایتهای ایرانی رواج زیادی ندارد. اصولا اگر مزیت و فواید کاری برای افراد مشخص نباشد اقدامی در جهت انجام آن نیز صورت نمی گیرد. در جواب سوال Schema چیست و مزیت های استفاده از آن کدامند باید گفت که بکار بردن کدهای نشانه گذاری اسکیما موجب افزایش بازدید و تعداد کلیک های سایت شما خواهد شد.

اینکار از طریق نمایش سایت و مشخصات آن در بالای صفحه نمایش سمت راست لیست جستجوی گوگل نمایان می شود. این کادر حاوی مشخصات در مورد جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر دارای ارزش زیادی است.

اندازه کادر بزرگ بوده و بطور مجزا بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود از اینرو کلیه کاربران آنرا می بینند. از طرفی تعداد کلیک ها و بازدید سایت های معرفی شده از طریق این کادر زیاد بوده و کاربران زیادی را به سمت سایت شما هدایت می نماید که موجب افزایش نرخ کلیک کاربر میشود کادر مشخصات گراف دانش گوگل نیز می گویند.

از دیگر مزیت های استفاده از کد گذاری اسکیما نمایش اطلاعات مفیدی در مورد سایت، مقاله جستجو شده و محتوای آن در فهرست جستجوی گوگل خواهد بود. ستاره های نشان دهنده میزان رضایت کاربران از مقاله و محتوای سایت شما در فهرست گوگل یکی از نتایج نشانه گذاری اسکیما است.

همچنین استفاده از Schema Markup به همراه متاتگ های شبکه های اجتماعی مانند اپن گراف در فیسبوک و توئیتر کاردز در توئیتر موجب تاثیر فوق العاده آنها بر روی سئو سایت خواهد شد. نشانه گذاری اسکیما می تواند بجای این دو متاتگ بکار رود ولی این دو متاتگ قابلیت استفاده بجای Schema Markup را نخواهند داشت.

با نشانه گذاری Schema اطلاعات کامل و غنی از وب سایت شما هنگام نمایش در فهرست نتایج گوگول منتشر می شوید. این اطلاعات نمایش داده شده می تواند شامل تصویر محصول، زمان نگارش مقاله، تاریخ ویرایش و غیره باشد. بدین ترتیب کاربران به سایت شما توجه بیشتری نموده و تعداد کلیک های سایت افزایش می یابد.

از انواع جستجوهای غنی شده می توان به Rich Snippet، Rich Cards، Knowledge Graph و Featured Snippet اشاره نمود که هر کدام یکسری اطلاعات خاص و یا تصاویر مرتبط با موضوع مورد جستجو را به کاربران نمایش می دهد.