دنیای این روزها، یک دنیای رقابتی است و برای موفقیت در این رقابت باید خاص بود. یکی از جنبه هایی که می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند، تولید محتوای حرفه ای است. تولید محتوا خصوصاً در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام، و برای شما که بلاگر هستید، باید به گونه ای باشد تا مخاطب را به سمتتان جذب کند. یکی از مهمترین مواردی که می تواند به شما در تولید محتوای حرفه ای کمک کند، رینگ لایت است.

رینگ لایت ها که به آنها نور حلقه ای می گویند، امروزه در عکاسی بسیار پرطرفدار است و این رینگ ها می توانند نوری جادویی تولید کنند که متفاوت از تمام وسایل نوردهی دیگر است.

رینگ لایت ها در انواع مختلف از برندهای گوناگون و در سایزهای مختلف در بازار موجود می باشند. اما امروز ما می خواهیم به شما نحوه ساخت یک رینگ لایت خانگی را آموزش دهیم. پس اگر می خواهید خاص باشید، با ما همراه شوید.

نحوه ساخت رینگ لایت خانگی

وسایل مورد نیاز

● سیم مفتولی قوی به طول 10 متر
● کارتن خالی بزرگ
● کابل برق به طول 3 متر
● چسب برق و دو شاخه
● ریسه LED به طول 10 (1 یا 2 عدد)
● ورق آلومینیومی
● چسب مایع
● قیچی یا یک کاتر کوچک
● چسب چوب
● تعدادی بست کمربندی

ساخت رینگ لایت

مرحله اول: ساخت شاسی رینگ لایت

ابتدا به یک شاسی یا بدنه برای نگهداری LED ها نیاز داریم. اگرچه بعداً برای ایجاد یک سطح صاف برای این بدنه از یک کارت بزرگ استفاده می‌کنیم، اما لازم است تا آن را طوری محکم کنیم که به راحتی خم نشود. برای این کار از سیم مفتول‌ استفاده می‌کنیم.
سیم را به صورت دایره‌های متحد المرکز طوری بپیچید که اندازه نهایی آن مطابق با اندازه رینگ لایتی بشود که می‌خواهید بسازید. به راحتی می‌توانید قطر دایره رینگ لایت نهایی را با روش قطر ضرب در 3.14 محاسبه کنید.
مثلاً اگر می‌خواهید که قطر دایره بیرونی رینگ لایتی که می‌سازید برابر 50 سانتی متر باشد، باید 50 را در 3.14 ضرب کنید که عددی برابر 157 سانتی‌متر می‌شود. یعنی دایره بیرونی به حدود 1.5 متر مفتول نیاز دارید. حالا اگر برای ساخت این شاسی به 4 ردیف سیم نیاز داشته باشید، چیزی حدود 6 متر مفتول نیاز خواهید داشت. این مفتول‌ها را با سیم‌های کوتاه به هم ببندید تا شاسی رینگ لایت ساخته شود.

مرحله دوم: ساخت صفحه رینگ لایت

حالا باید صفحه رینگ لایت را بسازیم. برای این کار از یک کارتن بزرگ و قوی استفاده می‌کنیم. رنگ آن اصلاً اهمیتی ندارد. چون بعداً روی آن پوشیده می‌شود. اما سعی کنید از یک کارت محکم استفاده کنید که به راحتی خم نشود.
شاسی ساخته شده از مفتول‌ها را روی آن قرار دهید و شکل آن را با یک مداد بکشید. بعد با استفاده از یک تیغ کاتر یا قیچی روی خطوط را برش بزنید. سعی کنید در هنگام برش زدن، کارتن را خم نکنید. چون باعث می‌شود تا بعداً از همان نقطه تا شود.

مرحله سوم: ساخت سطح انعکاسی

در این مرحله لازم است تا یک سطح انعکاسی خوب برای زیر LED ها بسازیم. ما برای این کار از ورقه‌های آلومینیومی استفاده می‌کنیم. این ورقه‌ها به صورت تیوب‌های آماده در فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه در دسترس هستند.
تکه‌هایی با اندازه مناسب از این ورقه را برش بزنید و دور کارتن دایره‌ای شکل بپیچید. اگر اندازه رینگ لایتی که می‌خواهید بسازید بزرگ است، می‌توانید قبل از این کار، سطح کارتن را با چسب چوب غلیظ بپوشانید و شاسی مفتولی را روی آن بگذارید تا خوب به کارتن بچسبد. بعد ورقه‌های آلومینیومی را روی آن بپیچید. چسب چوب بعد از خشک شدن، بسیار محکم می‌شود و جلوی انعطاف‌پذیری کارتن را می‌گیرد.
در هنگام پیچیدن ورقه آلومینیومی اصلاً سلیقه به خرج ندهید! هرچقدر این ورقه‌ها چروکیده‌تر باشند برای کار ما مناسب تر هستند. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، این برگه‌ها را با کف دست روی شاسی مقوایی سفت می‌کنیم تا به خوبی شکل بگیرند. البته ما تنها از یک سمت این بخش برای بازتاب نور استفاده می‌کنید و بعداً می‌توانید اگر دوست داشتید سطح دیگر را به دلخواه خودتان رنگ کنید.

مرحله چهارم: نصب نوار ریسه LED

بسته به اینکه نوار LED که استفاده می‌کنید چقدر ضخامت و انعطاف پذیری دارد، می‌توانید آن را دور شاسی مفتولی بپیچید یا حتی آن را با چسب دوطرفه به سطح آلومینیومی بچسبانید.
سطح کنید ریسه را طوری روی شاسی مفتولی بپیچید که LED ها رو به بیرون قرار گیرند. به این صورت نور بیشتری را به سمت سوژه بازتاب می‌دهند. طبیعتاً برای ساخت رینگ لایت نیاز به LED هایی با نور زیاد دارید، اما اگر نور آن‌ها کم است می‌توانید تعداد دور ریسه‌ها را بیشتر کنید.

در وب‌سایت‌های فروشگاهی می‌توانید ریسه‌های تزئینی بسیار سبکی را پیدا کنید که اگرچه نور خیلی زیادی ندارند، اما اگر به تعداد کافی با هم ترکیب شوند، می‌توانند منبع نورانی پرقدرتی را ایجاد کنند. اغلب این ریسه‌ها در انتهای خود دارای یک سوکت نری و مادگی برای اتصال به یکدیگر هستند و می‌توانید آن‌ها را با هم سری کنید تا نور بیشتری ایجاد کنند.
برای بستن ریسه به شاسی مفتولی می‌توانید از بست‌های کمربندی یا نوار چسب هم استفاده کنید. نهایتاً بند‌های کمربندی اضافی یا نوار چسب ها را با دقت برش بزنید.

مرحله پنجم: نصب نوار LED روی بدنه آلومینیومی

حالا باید نوار LED را روی بدنه براق آن نصب کنید. در این مرحله اصلاً از چسب استفاده نکنید. به این خاطر که استفاده از چسب باعث کاهش بازتاب ورقه‌های براق آلومینیومی می‌شود و مقدار نور رینگ لایت را کاهش می‌دهد.
استفاده از بست‌های کمربندی لاستیکی هم باید به گونه‌ای باشد که سطح نورانی LED ها را به سمت داخل نچرخاند. در این مرحله سعی کنید با دقت و سلیقه، طوری نوار LED را روی شاسی نصب کنید که همه LED ها رو به بیرون قرار بگیرند.

مرحله آخر: قرار دادن مانت دوربین در میان رینگ لایت

ساخت رینگ لایت به مرحله آخر خود رسیده است. حالا با روشن کردن ریسه‌ها، نور رینگ لایت به صورت ملایم و بدون سایه به سمت روبرو می‌تابد. اما نکته مهم این است که بتوانید دوربینتان را دقیقاً در میان حفره داخلی رینگ لایت قرار دهید. طوری که رینگ لایت حرکت نکند و دوربین بتواند از نور یکدست آن استفاده کند.
در اینجا می‌توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.می‌توانید آن را روی یک سه پایه مخصوص فلاش محکم کنید. این سه‌پایه های نورپردازی را می‌توانید در فروشگاه‌های معتبر تجهیزات عکاسی مانند نورنگار هم پیدا کنید.