آموزش تولید محتوا در روبیکا

  • ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
  • 200 بازدید

روبیکا یکی از پیام رسان های داخلی است که دارای سرویس های بسیار متنوع و متعددی است. علیرغم تمام تبلیغات وسیع و گسترده ای که از این نرم افزار در رادیو و تلویزیون و برنامه های مختلف از برنامه ورزشی تا خندوانه، صورت گرفت، باز هم این نرم افزار مورد مقبولیت عمومی قرار نگرفت.

اما ما امروز می خواهیم تا این نرم افزار داخلی و سرویس های متعدد آن را به شما عزیزان معرفی نموده و در رابطه با تولید محتوا در این فضا صحبت نماییم.

اینترنت در ابتدا برای ارائه اطلاعات به افراد، بدون در نظر گرفتن مرز جغرافیایی و سیاسی بود. اما با گسترش استفاده از این فضا، افراد این تمایل را در خود احساس کردند که نیاز به برقراری ارتباط با سایر افراد، چه در داخل مرزهای کشورشان و چه خارج از این محدوده را دارند. به همین دلیل بشر هم به سمت ایجاد شبکه های ارتباطی و پیام رسان رفت.

اما این شبکه های ارتباطی و یا همان فضاهای مجازی، نیاز دارند تا محتواهای تولیدی در بستر آنها به اشتراک گذاشته شده و توسط تمامی افراد دیده و شنیده شود.

روبیکا یکی از شبکه های ارتباطی محلی مختص کشور ایران است که آشنایی با جزئیات آن و تولید محتوا برای شبکه می تواند یک فرصت خوب برای کسب درآمد ایجاد کند.

تولید محتوا در روبیکا

نرم افزار روبیکا دارای سرویس های متعددی است، سرویس های ارتباطی مانند کانال ها و گروه ها، خرید و فروشگاه ها، دانلود و مطالعه و… برخی از سرویس های روبیکا هستند که هر کدام از آن ها دارای محتوای به خصوص و مرتبط با موضوع سرویس می باشند.

افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند می توانند با انتخاب سرویس مورد علاقه که تولید محتوای آن در تخصص آن هاست اقدام به تولید محتواهای متفاوت و عرضه آن ها به طور گسترده کنند.

با توجه به اینکه نرم افزار روبیکا امروزه از جایگاه خوبی میان مردم برخوردار بوده و توسط بسیاری از افراد، مورد استفاده قرار می گیرد تولید محتوا در این شبکه می تواند فرصت خوبی برای افراد فعال در این زمینه برای ایجاد سابقه کاری و معرفی به دیگران ایجاد کند.

تا قبل از روبیکا شبکه های اجتماعی در دسترس و پرطرفدار تلگرام و فیسبوک بودند، هرچند این شبکه ها به صورت جهانی عرضه شده و قابل استفاده هستند اما مشکلات مختلف مانند قطعی ناگهانی، مصرف حجم اینترنت بیشتر و… از جمله مسائلی بودند که استفاده از آن ها را با چالش روبرو می کردند.

امروزه اما نرم افزار روبیکا با امکاناتی تقریبا مشابه دیگر نرم افزارهای اجتماعی و با حجم اینترنت کمتر در اختیار افراد قرار دارد، تنها تفاوت روبیکا را میتوان محلی بودن ارتباطات دانست که برای افرادی که نیاز به ارتباط جهانی ندارند چندان مشکل ساز نیست.

برای تولید محتوا در روبیکا چه سرویس هایی وجود دارد؟

روبیکا، برای جلب کاربران و افزایش تعداد مخاطبان خود همواره در حال تلاش و بروزرسانی است. یکی از تلاش های این شبکه برای جلب رضایت کاربران، افزودن سرویس های مختلف است که تا حد امکان نیاز کاربران را به دیگر شبکه های اجتماعی برطرف کند،

همچنین هرکدام از این سرویس ها محل و فرصتی برای تولید محتوا می باشند که می توان از آن ها برای کسب درامد استفاده کرد. برخی از پرکاربردترین سرویس های روبیکا در ادامه معرفی شده اند.

سرویس های مالی

یکی از سرویس های نرم افزار روبیکا سرویس های مالی می باشد. این سرویس خود دارای زیر شاخه های مختلفی است که کاربران برای دسترسی به آن ها ابتدا باید به بخش مالی وارد شده و سپس خدمت مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

از جمله خدماتی که در سرویس مالی ارائه می شود می توان به کارت به کارت، پرداخت قبوض مختلف، خرید شارژ و بسته اینترنتی و مشاهده موجودی اشاره کرد که تمام آن ها در ایمن ترین بستر و مطابق با قوانین بانک مرکزی انجام می شوند.

سرویس های سبک زندگی

سرویس های سبک زندگی دیجیتال، سرویس های بعدی روبیکا هستند که تولید محتوا بیشتر در این سرویس ها انجام می شود. از جمله خدماتی که در این سرویس ارائه می شود می توان پیامرسان، روبینیو، روبیکیو، بازارچه، پخش زنده و کانال های روبیکا را نام برد. انواع مختلف محتواهای متنی، تصویری و صوتی در این سرویس، به خصوص بخش پیامرسان قابل تولید و عرضه می باشند.

سرویس های بیمه

انواع بیمه ها، ثبت نام در آن ها و تعویض دفترچه های بیمه خدماتی هستند که در سرویس های بیمه روبیکا ارائه می شوند. این سرویس هم اکنون دارای بیمه های بدنه، شخص ثالث و تامین اجتماعی می باشد.

سرویس های گردشگری

سرویس های سفر و گردشگری روبیکا نیز فرصت خوبی برای مشاغل در این زمینه است که با ارائه خدمات خود در قالب محتوا به کسب درامد بپردازند. از خدمات این سرویس می توان خرید بلیت های پرواز داخلی، اتوبوس، قطار و خدمات تاکسی بین شهری را مثال زد.

سرویس های آموزشی

روبیکا همچنین دارای سرویس های آموزشی مختلفی است که کاربران علاقه مند می توانند با تولید محتوا در آن به کسب درامد و معرفی هرچه بیشتر خود بپردازند.

از جمله خدمات سرویس آموزشی می توان به ویدیوهای آموزشی اشاره کرد که در موضوعات مختلف عرضه می شود و می توان با تولید محتواهای ویدیویی و عرضه آن ها در این سرویس فعالیت کرد، همچنین خدماتی مانند مطالعه کتاب در کتابیکا، مدارس هوشمند و معلم یاب نیز در این سرویس فعال هستند.

سرویس های سرگرمی

آخرین سرویس روبیکا که به معرفی آن خواهیم پرداخت سرویس سرگرمی است. این سرویس شامل خدماتی نظیر فیلم و سریال، موسیقی، بازی ها، بخش مخصوص کودکان، ورزش و… می باشد که هم برای تولید محتوا و هم برای استفاده فرصت مناسبی ایجاد کرده است.

کدام نوع از محتواها را می توان در روبیکا تولید و مورد استفاده قرار داد؟

محتواهای روبیکا را می توان در انواع مختلفی تولید کرد. در این بخش مقاله چگونه در روبیکا تولید محتوا کنیم به معرفی برخی از رایج ترین انواع محتواها در این شبکه می پردازیم.

محتوای متنی

محتواهای متنی، اولین نوع محتوای قابل تولید و عرضه در روبیکا می باشند. این محتوا را می توان در پیامرسان، کانال ها و بخش آموزشی روبیکا تولید و استفاده کرد. به عنوان مثال می توان چکیده ای از یک کتاب یا نظرات انتقادی و سازنده در مورد کتاب ها را در بخش محتوا تولید و منتشر کرد.

محتوای تصویری

دیگر محتوای قابل استفاده در روبیکا محتوای تصویری است. در بخش های مختلفی از این نرم افزار می توان عکس ها و تصاویر را با کاربران به اشتراک گذاشت بنابراین تولید محتوا در این زمینه نیز قابل انجام می باشد.

محتوای ویدیویی

محتواهای ویدیویی، دیگر نوع محتوای روبیکا هستند، این محتواها را می توان در انواع بخش ها استفاده کرد. به عنوان مثال در بخش آموزشی می توان با تولید ویدیوهای آموزشی دروس مختلف، آشپزی و… یا در بخش سرگرمی با تولید یک ویدیو درباره معرفی یک بازی و توضیح جزئیات آن به تولید محتوا در روبیکا پرداخت. این تولید محتوا که درامدزا نیز هست اگر با دقت کافی انجام شود مزایای زیادی خواهد داشت.

محتوای صوتی

در پیام رسان، کانال ها و.. می توان محتواهای صوتی تولید شده را به اشتراک گذاشت یا اقدام به تولید محتواهای مختلف در این فرمت کرد. محتواهای صوتی ممکن است به صورت تعاملی یا با موضوعات اطلاع رسانی و  آموزشی تولید و عرضه شوند.

سایر محتواها

محتواهای معرفی شده تا اینجا رایج ترین نوع محتوا هستند که هم در روبیکا و هم در بسترهای مختلف عرضه می شوند اما در بخش های مختلف این شبکه می توان محتواها در قالب های متفاوت تری نیز تولید کرد. به عنوان مثال یک کتاب الکترونیکی در فرمت پی دی اف را می توان در کتابیکا انتشار داد، یا در صورت فعالیت در زمینه ساخت نرم افزار و …. می توان به تولید و ارائه محتواهای اینچنینی در روبیکا پرداخت.