بهینه سازی سایت ها از نظر اصول سئو یکی از مهمترین عواملی است که می تواند موجبات موفقیت و پیشرفت یک وب سایت را فراهم آورد و یکی از مهمترین اصول سئو، لین سازی است، هم لینک سازی داخلی که مربوط به سئو داخلی است و هم لینک سازی خاریجی که مربوط به سئو خارجی سایت است.

لینک سازی داخلی بدین معنا است که ما از یک مطلب در یک سایت، به مطلب دیگری از همان سایت لینک دهیم، این امر سبب می شود که کاربر بتواند از صفحات متعددی از سیات بازدید نماید و مطالب گذشته و قدیمی تر هم دیده می شوند، مطالبی که شاید در شرایط عادی، بازیدید را جذب ننمایند.

لینک سازی خارجی هم بدین معناست که ما از مطلبی در یک سایت، به مطلب دیگری از سایت دیگر لینک دهیم. لینک دهی خارجی یکی از بهترین موارد برای افزایش ترافیک سایت می باشد، خصوصاً اگر از سایت های خوب و معتبر لینک گرفته باشیم.

امروز در نظر داریم تا به صورت جامع تر در رابطه با این دو لینک سازی صحبت کنیم و آموزش های لازم در این زمینه را به شما ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

 

انکر تکست anchor text چیست؟

قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با انکر تکست anchor text آشنایی داشته باشید.
انکر تکست همان کلماتی است که به صفحه دیگر لینک می شود. به زبان ساده تر می توان گفت کلمات انتخاب شده و لینک شده را anchor text می گویند. کلماتی که به‌طور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن کلمه زیر کلمه می افتد انکر تکست ها هستند و با کلیک کردن روی آن به صفحه ی جدیدی می رویم.

گوگل به راحتی متوجه معنی واقعی، تعداد لینک های مشابه و آدرس لینکی که به انکر تکست ها داده شده می شود و با استفاده از همین ویژگی ها می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

  • یک صفحه چه قدر اهمیت دارد؟
  • چه موضوعی دارد و هدف از تولید محتوای سایت معرفی چه خدماتی است؟
  • مطلب تا چه اندازه مفید است و آیا برای کاربران نیز کاربردی است؟
  • لینک سازی به روش صحیح انجام شده یا صرفاً برای محبوب نشان دادن صفحه به گوگل محبوبیت مصنوعی ایجاد شده؟
  • و …

پس با توجه به اهمیت لینک سازی، مهمترین کلمات کلیدی در هریک از صفحات سایت که نوشته شده باشد به عنوان انکر تکست به صفحات هدف دیگر لینک می شود، تا از این طریق گوگل و کاربران به مسیر لینک شده هدایت شوند.

انواع لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی سایت می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. پیش از آن‌که به اهمیت لینک سازی داخلی و چگونگی انجام آن بپردازیم بهتر است درباره انواع لینک سازی‌هایی که می‌توان در سایت انجام داد صحبت کنیم:

لینک سازی در متن

یکی از رایج‌ترین انواع لینک سازی در هر صفحه لینک سازی در دل متن است. این کار با قرار دادن یک لینک بر روی یک عبارت در میان متن انجام می‌گیرد و برای هدایت کاربر به مطالبی که پیش نیاز محتوای کنونی است، بسیار کاربردی خواهد بود.

لینک سازی عکس‌ها

تصاویر موجود در محتوای هر صفحه می‌تواند وسیله‌ای برای لینک سازی باشد. با وجود آن که برخی از متخصصان این حوزه معتقدند این کار ممکن است تاثیر چندانی بر روی سئوی شما نخواهد داشت، اما واقعیت آن است که در این موارد لینک سازی عکس‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد:

  • زمانی که تصویر شما به عنوان مرجعی برای توضیحات موجود در محتوا باشد.
  • زمانی که تصویر شما حاوی نمودارهای علمی و یا جداول آماری باشد.
  • از همه مهم‌تر زمانی که تصویر شما هدایت‌گر کاربر به صفحه دیگری از سایت شما باشد.

لینک سازی صفحه اول سایت

یکی از پربازدیدترین صفحات هر سایتی، صفحه اول سایت یا همان خانه است. بنابراین چگونگی لینک سازی دیگر صفحات سایت در صفحه اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید بهترین، محبوب‌ترین و یا کارآمدترین صفحات خود را به شکل‌های مختلف در صفحه اول لینک کنید تا بازدیدشان بیشتر شود.

لینک سازی در منو

لینک سازی منوی سایت یکی از رایج‌ترین روش‌های لینک سازی است که به ناوبری سایت نیز معروف است و امکان چیدمانی مرتب و دسته بندی شده را برای دسترسی به صفحات مهم سایت به شما خواهد داد. البته در اغلب موارد تمام صفحات سایت را نمی‌توان در منو قرار داد؛ اما امکان لینک سازی به بخش‌های اصلی قطعاً ضروری است. به عنوان مثال در منو لینک مقالات آموزشی سایت را قرار می‌دهید و سپس در آن صفحه لینک مطالب خود را به ترتیب تاریخ قرار خواهید داد.

لینک سازی با استفاده از افزونه‌ها

وردپرس و دیگر پلتفرم‌های پیش ساخته افزونه‌هایی برای لینک سازی و قرار دادن آن در محتوا دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در دل محتوای خود، لینک دیگر مطالب سایت خود را نیز قرار دهید.

لینک خارجی چیست؟

لینک‌های خارجی (External Links ) به دامنه دیگری اشاره دارند. اگر سایتی، لینک سایت شما را در صفحات خود قرار دهد، یک لینک خارجی برای آن سایت است و برای شما یک بک‌لینک خواهد بود!

هنگامی که قصد استفاده از لینک‌های خارجی را دارید باید از عبارات توصیفی مرتبط با موضوع آن صفحه استفاده کنید تا کاربران و الگوریتم‌های جستجو با مشاهده آن بتوانند محتوای لینک را درک کنند. بهتر است از یک عبارت مشخص در لینک‌های خارجی استفاده نکنید، زیرا این عمل جزء شاخص‌های اسپم است و به جای آن از کلمات متنوعی برای لینک دادن به دامنه‌های دیگر استفاده کنید.

آمارها نشان می‌دهند که لینک‌های خارجی، قدرتمندترین شاخص رتبه‌دهی به سایت‌ها هستند. لینک‌های خارجی نسبت به لینک‌های داخلی از الگوی متفاوتی در انتقال اعتبار صفحه استفاده می‌کنند، زیرا سایت دیگری در حال لینک دادن به صفحات شما است. همچنین به این نکته مهم دقت کنید که برچسب title در لینک‌ها، نقشی در رتبه‌دهی به صفحات ندارد.

لازم به توضیح است که الگوریتم محاسبه پیج رنک گوگل برای بک لینک‌ها ارزش زیادی قائل می‌شود. صفحه‌ای که لینک‌های معتبری دارد، به عنوان محبوب‌ترین صفحه انتخاب می‌شود. علاوه بر این، در هنگام جستجو از این قاعده برای نمایش نتایج صفحه اول استفاده می‌شود. موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی برای تعیین ارزش لینک‌های خارجی استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به میزان اعتبار سایت لینک‌دهنده، محبوبیت سایت لینک‌دهنده، ارتباط بین محتوای صفحه منبع و صفحه لینک شده، انکر تکست استفاده شده در لینک، تعداد لینک‌های داده شده به یک صفحه از سایت در صفحه منبع، تعداد لینک‌های داده شده به دامنه یک سایت در صفحه منبع و میزان تغییرات اعمال شده روی متن لینک‌های خارجی در یک صفحه اشاره کرد.

بک‌لینک و سئو

بک‌لینک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر سئو خارجی هستند. به فرآیند جذب لینک‌ها از سایت‌های دیگر لینک‌سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) گفته می‌شود. برخی از بک‌لینک‌ها ارزش بیشتری نسبت به بک لینک‌های دیگر دارند. بک لینک‌های فالو از سایت‌های معتبر و دارای اعتبار بالا، مناسب‌ترین نوع بک لینک‌ها هستند.

متاسفانه بک لینک از سایت‌هایی که رتبه کمی دارند در بیشتر موارد از سوی گوگل به عنوان اسپم شناخته می‌شوند. وقتی در سایت‌تان لینکی به سایت دیگری می‌دهید، باید به نکاتی هم‌چون انتخاب انکر تکست مناسب، رتبه سایت و مرتبط بودن لینک با مطلب‌تان دقت کنید تا بتوانید از اعتبار بک لینک به شکل خوبی استفاده کنید.