تولید محتوا یکی از مهمترین مسائلی است که در ارتباط با تمامی کسب و کارها مطرح است. به گونه ای که شما صاحب یک وب سایت باشید و یا اینکه یک پیج در اینستاگرام داشته باشید، باید برای ادامه حیات و جا نماندن از رقبا، محتوا تولید کنید. این محتوای تولید هرچقدر جالب تر و مفید تر باشد، نتایج بیشتر و بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

موتور جستجوی گوگل به عنوان کاملترین موتور جستجو، بر اساس کلمات کلیدی شروع به جستجو می کند و هر چقدر کلمات کلیدی شما به روزتر یا به اصطلاح ترندتر باشد، می توانید جایگاههای بالاتری را در نتایج کسب نمایید.

اما این کلمات کلیدی چه هستند و از کجا می توانیم به آنها دست پیدا کنیم؟

نگران این مورد هم نباشید. گوگل به این مسئله هم فکر کرده و راه حل هایی بسیار عالی ارائه نموده است. اگر به دنبال این هستید که به بهترین کلمات کلیدی دست یابید و محتواهایی یونیک و منحصر به فرد تولید کنید و در صفحه اول گوگل خودنمایی کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

هرچیزی که شما در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، حاوی کلمات کلیدی یا کیورد است. فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت طراحی کنید اما روش طراحی آن را بلد نیستید. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، سرچ کردن است. ممکن است فقط کلمه «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وبسایت رایگان» منظور خود را دقیق‌تر برسانید.

کیورد یا کلمه کلیدی در حوزۀ سئو، به کلماتی اشاره دارد که فرد جستجوگر، از آن‌ برای یافتن مطلب مدنظرش استفاده می‌کند. این لغات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کلمات کلیدی کوتاه (focused) که به صورت لغات تکی یا نهایتا دوتایی هستند و بازۀ بیشتری از مطالب را در بر می‌گیرند.
  • کلمات کلیدی طولانی (long tail)  که به صورت عبارت است و از چند لغت تشکیل شده‌. این عبارات به صورت مشخص‌ و محدودتر موضوع را بیان می‌کنند و هرچند نسبت به دستۀ اول میزان سرچ پایین‌تری دارند اما نرخ تبدیل‌شان بالاتر است.

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

تحقیق کلمه کلیدی فرآیند یافتن و تجزیه و تحلیل عبارات جستجویی است که افراد با هدف استفاده از آن داده‌ها برای یک هدف خاص، اغلب برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یا بازاریابی عمومی، در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. تحقیقات کلیدواژه می‌تواند پرس و جوهایی را برای هدف، محبوبیت پرس‌و‌جوهای پایان‌نامه، دشواری رتبه‌بندی آن‌ها و موارد دیگر را کشف کند.

یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که از تحقیق کلمه کلیدی در آن استفاده می‌گردد سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. سئو معمولا شامل یک سری اصول و قواعد است که با رعایت هر چه بیشتر آن‌ها شما می‌توانید در رتبه بالاتری از نتایج جستجو در موتورهای جستجو قرار بگیرید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

با روی کار آمدن اینترنت و گسترش استفاده از موتورهای جستجویی مانند موتور جستجوی گوگل جهت یافتن یک نیاز مشخص، کم کم مفهوم سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو نیز بر سر زبان‌ها افتاد. یکی از مهمترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، در ارتباط با استفاده از کلمات و عبارت‌های کلیدی مناسب است.

حال که با اهمیت استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدید، خوب است که با بهترین این ابزارها نیز آشنا شوید. در ادامه 3 ابزار بسیار کاربردی و مهم برای تحقیق کلمات کلیدی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

1. الکسا (Alexa)

اگرچه این ابزار تنها برای یافتن و تحقیق کلمات کلیدی برای سایت نیست و امکانات بیشتری را در اختیار متخصصان سئو قرار می‌دهد، اما با استفاده از الکسا می‌توانید روی کلمات کلیدی سایت خود نیز کار کنید.

این سایت امکان تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و یافتن کلماتی که می‌توان در آنها به‌راحتی در گوگل رتبه بدست آورد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

2. کی‌ورد تول (KeywordTool)

اگر به دنبال ابزاری رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی هستید، حتما از این ابزار استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی در این ابزار، می‌توانید رتبه محتوای خود را در گوگل ارتقا دهید.

3. ماز (Moz)

اگر محتوای شما به زبان انگلیسی است، پیشنهاد جذاب ما برای شما استفاده از ابزار ماز است. به شکلی که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید بهترین کلمات کلیدی را از طریق این ابزار پیدا کنید.

4. موتور جستجوی گوگل

یکی از ابتدایی‌ترین ابزارها برای کیورد ریسرچ، استفاده از گوگل است. هنگامی که شما کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل به شما تعدادی عبارت پیشنهاد می‌دهد و درواقع عبارتی را که شما در حال تایپ آن هستید، با کلماتی که بیشترین میزان سرچ را داشته‌اند کامل می‌کند.
از امکانات دیگری که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد، پیشنهاداتی است که در انتهای صفحه تحت عنوان «searches related to» به شما نشان می‌دهد.

5. گوگل ترندز (Google Trends)

از این ابزار معمولا برای مقایسه بین دو کلمه کلیدی استفاده می‌شود. کار کردن با این ابزار زیاد سخت و پیچیده نیست. کافی است کلمه‌هایی را که می‌خواهید مقایسه کنید تایپ کنید و اطلاعات موردنظرتان را به دست آورید.

6. اکستنشن keyword everywhere

این اکستنشن روی مرورگر کروم نصب شده و می‌توان از آن برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد، به این‌صورت که بعد از سرچ هر کلمه، این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با آن را که قبلا سرچ شده‌اند به شما نمایش می‌دهد. البته برخی از امکانات این ابزار نیاز به پرداخت هزینه دارد.

7. وب‌سایت answerthepublic.com

این وب‌سایت از سری ابزارهای رایگان و در دسترس است. البته نتیجه‌دهی این سایت در مورد لغات فارسی زیاد کاربردی ندارد جز در یک مورد که آن هم پیدا کردن کلمه کلیدی longtail است. پس از تایپ کلمه کلیدی موردنظرتان می‌توانید به قسمت  relatedاین سایت رجوع کنید و کیوردهای longtail مناسبی پیدا کنید.

اهمیت Keyword Research و تاثیر آن بر سئو

کلمه کلیدی راهی برای ارتباط با کاربران دنیای مجازی است. امروزه بیش از نیمی از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی دارند؛ این یعنی شما می‌توانید با این شبکۀ جهانی، به بیش از سه میلیارد انسان دسترسی داشته باشید. گسترده بودن شبکۀ اینترنت، باعث رواج دیجیتال مارکتینگ و تکنیک‌های مربوط به آن در سرتاسر دنیا شده است. تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز آن به شما نشان می‌دهد کمپانی‌تان به چه چیزی معروف است، همچنین مشخص می‌کند ترافیک خالص سایت‌تان از کجا نشات می‌گیرد؛ پس می‌توان گفت یکی از پایه‌ای‌ترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ است و هیچ‌وقت اهمیت خود را از دست نمی‌دهد. این اهمیت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به این نکته توجه داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب و استفاده مناسب از کیوردها باعث می‌شود رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشید و علاوه بر ورودی بیشتر برای سایت خود، اعتبار بیشتری هم نزد مخاطبان آنلاین خود پیدا کنید.