گوگل آنالیتیکس چیست؟‎

  • ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
  • 198 بازدید

هر شخصی که صاحب یک وب سایت است حال یا خدمات و محصولی ارائه نماید و یا حتی یک وب سایت سرگرمی باشد، به دنبال موفقیت است و این موفقیت با افزایش بازدید و جذب کاربر به دست خواهد آمد.

یکی از موارد یکه می تواند ترافیک وب سایت شما را بالا ببرد، داشتن رتبه های بالا در نتایج گوگل است. به همین دلیل گوگل تلاش نموده است تا از طرق مختلف به مدیران وب سایت ها کمک کند تا بتوانند رفتار کاربر را بررسی نموده و متناسب با آن سایت خود را آنالیز نمایند. در همین راستا ابزار سودمند گوگل آنالیتیکس ارائه شده است.

گوگل انالیتیکس یک ابزار رایگان گوگل است که یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین ابزارهای تحلیل وب سایت در دنیا است. این ابزار به تحلیل و بررسی رفتار کاربران در زمان مشاهده یک وب سایت می پردازد و با ارائه گزارش های متفاوت می تواند نقش بسیار موثری در بهبود سئو سایت، افزایش فروش محصولات و خدمات داشته باشد.

اگر شما هم صاحب کسب و کار آنلاین هستید حتما باید با این ابزار و نحوه عملکرد و آنالیز آن آشنا باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست یابید. بنابراین برای آشنایی با اهداف و کاربردهای این ابزار، همراه ما باشید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به صورت رایگان توسط گوگل در اختیار وبمستران قرار می گیرد. گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز از نام های دیگری است که در ایران برای گوگل آنالیتیکس به کار می رود. این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر را برای مدیران وبسایت ها بازی کند. گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند که درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد. این اطلاعات اگر مورد توجه قرار بگیرد، می تواند تحولی در کسب و کار آن وبسایت بوجود بیاورد. گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی های خاصی است که باعث می شود مدیران وبسایت های ایرانی به استفاده از آن تشویق شوند.

یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که آن را در ایران محبوب کرده است رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار چندان پیچیده ای نیست و کار کردن با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند کار دشواری نیست، این موضوع یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می کند.

امکانات گوگل آنالیتیکس

به طور کلی گوگل آنالیتیکس جریان ترافیکی که به سمت سایت شما می‌آید را آنالیز کرده و اطلاعات حاصل از این آنالیز را به صورت گروه‌بندی شده در اختیارتان قرار می‌دهد. این گروه‌های اطلاعاتی می‌توان با سه سوال زیر دسته بندی کرد:

  • کاربران از چه روشی و از چه طریقی به سایت ما رسیده‌اند؟
  • رفتار کاربرانی که وارد سایت ما شده‌اند به چه صورت بوده است؟
  • آیا کمپین‌های ما نتیجه‌ای داشته است؟

گوگل آنالیتیکس با اعلام منابعی که کاربران به واسطه‌ی آنها وارد وبسایت شما شده‌اند به این سوال پاسخ می‌دهد که کاربران از چه روشی به وبسایت شما رسیده‌اند یا با اعلام مدت زمانی که هر کاربر در وبسایت شما باقی مانده و صفحات گوناگون از وبسایت شما را بازدید کرده است به این سوال شما پاسخ می‌دهد که رفتار کاربران به چه صورت بوده است. البته خوب است بدانید که اطلاعات استراتژیک و تکنیکی خوبی هم توسط گوگل آنالیتیکس به شما ارائه می‌شود، مانند:

  • بخش‌هایی که کاربران بیشتر دوست داشته‌اند.
  • کلیدواژه‌هایی که برای رسیدن به سایت شما توسط کاربران جستجو شده.
  • اطلاعات تکنیکی در مورد کاربران؛ مانند نوع دستگاه و مرورگرهایی که برای بازدید از سایت شما استفاده کرده‌اند.

یکی از نکاتی که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار فوق‌العاده تبدیل می‌کند، سازگاری آن با دیگر سرویس‌های گوگل است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید آنالیتیکس را با ابزارهایی نظیر گوگل ادوردز(Google Adwords)، بلاگر(Blogger) یا یوتیوب ترکیب کنید. در حقیقت می‌توانید آنالیتیکس را با هر ابزاری از گوگل که ترافیک‌ و  بازدید‌ها را کنترل می‌کند ترکیب کنید.

انواع اطلاعات قابل جمع آوری با گوگل آنالیتیکس

مهمترین اطلاعات جمع آوری شده با Google Analytics این است که کاربران از چه روش هایی وارد سایت شده اند؛ اگر از طریق سرچ گوگل و اصلاحطا سئوی ارگانیک وارد شده اند پس صرف هزینه برای سئو به نتیجه خوبی رسیده است، یا چنانچه کمپین تبلیغاتی با گوگل ادز راه اندازی شده و ورودی ها از طریق آن بوده است پس هزینه تبلیغات مفید بوده است. اگر هم از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین به سایت مراجعه داشته اند، در نتیجه پست‌های Social Network میان کاربران محبوب بوده است.

در آخر نرح تبدیل کاربران به مشتری نیز بسیار مهم است اینکه چقدر هزینه تبلیغات در بخش‌های متفاوتی همچون گوگل ادوردز یا شبکه‌های اجتماعی به جذب مشتری و ایجاد فاکتور فروش منجر شده است. آیا در این مسیر سود مناسبی در کسب‌و‌کار آنلاین مشاهده شده است و نرخ تبدیل کاربران به مشتری به چه میزان بوده است؟

گزارش Real Time

گزارشی که وضعیت هم اکنون سایت را نشان می‌دهد اینکه در همیمن لحظه چه تعداد کاربر در سایت به صورت آنلاین حضور دارند، کدام بخش‌ها و صفحه‌های سایت را مشاهده می کند و چه اقداماتی درروند این مشاهدات انجام می دهند.

گزارش Audience

گزارشی از وضعیت مشاهده کنندگان سایت است که از کدام مکان‌های جغرافیایی سایت را مشاهده می‌کنند و چه محدوده سنی و جنسیتی دارند و حتی با چه ابزاری مانند موبایل، لب تاپ، تبلت و… در حال مشاهده سایت هستند.

گزارش Acquisition

چک کردن اینکه کدام بخش‌های تبلغایت مفید بوده اند و منجر به جذب کاربران بیشتری شده است. به طور مثال اگر از طریق شبکه‌های اجماعی وارد شده اند پس ادامه روال تبلیغات در این بخش ها پیشنهاد می شود.

گزارش Behavior

همانطوریکه از نام آن مشخص است گزارش رفتار است. تحلیل رفار کاربر در مشاهده بخش‌های مختلف سایت را انجام می‌دهد. بازدیدکنندگان با کلیک بر روی قسمت‌های متفاوت سایت چه محتوایی،تصاویر، ویدیو و اطلاعاتی را دیده‌اند، چقدر در سایت توقف داشته‌اند و حتی برروی کدام دکمه ها کلیک داشته‌اند.

گزارش Conversion

در این گزارش، میزان رسیدن به اهداف یا Goalهایی که در گوگل آنالیتیکس تعریف کرده‌اید نشان داده می‌شود. آیا به میزان فروش دلخواه خود رسیده اید؟ نرخ تبدیل کاربران به مشتری چقدر بوده است؟ کدام کانال تبلیغاتی بیشترین تاثیر را در جذب مشتری و فروش موثر بوده است. آیا هزینه تبلیغات در این بخش مفید بوده است؟ آیا درست است که به تبلغات در این کانل ها ادامه دهید؟

از دیگر انواع گزارشات قابل ارائه توسط Google Analytics می توان به ردیابی بازدیدکنندگانی که از تلفن همراه برای مشاهده وب سایت شما استفاده نموده اند، ثبت اطلاعات مربوطه که بازدیدکنندگان شما چه مقدار از تکنولوژی هایی مانند تکنولوژی ajax و Flash و … استفاده کردند و همچنین جزئیات فعالیت بازدیدکنندگان اشاره نمود. شما همچنین قادرخواهید بود تا گزارش جدیدی با فرمت تازه ای را تنظیم و سفارش سازید.